Hoe laat je kinderen op een leuke manier in aanraking komen met robotica? Over die vraag bogen studenten van diverse opleidingen zich bij de minor Ergonomisch Ontwerp. Punt was bij de presentaties.

Lees hier het artikel op Punt.

“Het is heel belangrijk dat kinderen kennis maken met robots”, zegt Marieke, student Industrieel Product Ontwerpen aan de Hogeschool van Arnhem en Nijmegen. “Robots gaan een steeds grotere rol spelen in onze maatschappij. Hoe eerder je daar kennis meemaakt, hoe beter.” Samen met Jarik en Anouk, beiden student Mens en Techniek bij Avans, heeft Marieke de afgelopen maanden gewerkt aan een lespakket voor basisschoolkinderen.

BYOR

“We hebben een pakket samengesteld met daarin materialen en een opdracht. De bedoeling is dat kinderen een zorgrobot maken. Bijvoorbeeld voor iemand met maar een arm”, vertelt Anouk. De studenten gebruikten daarbij BYOR, wat staat voor Build Your Own Robot.

Door zelf met karton en elektronica een robot te bouwen, krijgen kinderen snel de basisprincipes van robotica door. “We hebben de pakketten getest onder basisschoolleerlingen en die zijn erg enthousiast”, zegt Jarik.

Het is de studenten opgevallen dat gemixte groepen van jongens en meisjes tot de beste resultaten komen. “Groepen met alleen jongens beginnen meteen met bouwen, groepen met alleen meiden werken heel systematisch”, legt Anouk uit. “Dat zie ik ook bij mijn opleiding.”

Verbetering

De studenten werkten in opdracht van de Bredase Uitvindfabriek en het GET-lab van Avans. Beide opdrachtgevers zijn te spreken over de resultaten. “De bedoeling is dat een volgende groep studenten het verder uit werkt. Er is ruimte voor verbetering”, oordeelt Marieke. “GET-lab wil daarnaast onderzoeken of een soortgelijk pakket werkt bij volwassenen.”