Amateurvoetbalclubs zijn voor een groot deel afhankelijk van vrijwilligers, donaties en sponsoren. Deze afhankelijkheid is steeds vaker een zorgpunt. Uit onderzoek van de Taskforce Brabant Zeeland blijkt dat er bij minstens vijf Brabantse en Zeeuwse voetbalclubs vermoedens bestaan van criminele donateurs of sponsors. Vaak benaderen criminelen of mensen met een dubieuze achtergrond verenigingen die het financieel moeilijk hebben. Met als doel het witwassen van geld of het verhandelen van drugs. Ook kan de vereniging als ontmoetingsplek dienen voor criminelen.

Meld je hier aan voor de Academielezing.

Tijdens de Avans Academielezing op woensdag 26 juni deelt Integrale Veiligheidskunde student Thijs Kucmer samen met twee gastsprekers voorbeelden van ondermijning in het amateurvoetbal. Daarnaast geeft hij tips over het herkennen van deze vorm van criminaliteit. De eerste gastspreker is Tom de Wit. Hij werkt als veiligheidscoördinator bij Voetbalvereniging UNA Veldhoven. Daarnaast is hij werkzaam bij de Rijksrecherche, waar hij ook te maken heeft met ondermijnende criminaliteit. Tijdens de lezing deelt hij zijn ervaring over ondermijning binnen zijn eigen voetbalclub. Ook de KNVB is deze avond aanwezig. Zij vertellen over hun rol in de aanpak en kwetsbaarheid van ondermijnende criminaliteit.

Over de spreker

Thijs Kucmer is tweedejaars student Integrale Veiligheidskunde aan de Avans Hogeschool te Breda. In het tweede jaar heeft hij deelgenomen aan AVB2B (Academie voor Veiligheid en Bestuur to Business). Dit is een extracurriculair traject waar 'high potential' studenten Integrale Veiligheidskunde naast hun opleiding aan mee kunnen doen voor extra uitdaging, (werk)ervaring of om hun cv te versterken. Gedurende dit traject is hij bezig geweest om mensen bewuster te maken van de kwetsbaarheid voor ondermijning bij amateurvoetbalverenigingen. Dit deed hij door middel van symposia en lezingen.

Inschrijven

Aanmelden kan via het aanmeldformulier. Inloop op 26 juni om 19.00 uur met koffie en thee. Start lezing om 19.30 uur, einde om 21.00 uur.

De Avans Academielezing is voor iedereen met honger naar kennis. De Academielezing vindt meerdere malen per jaar plaats bij Avans Hogeschool, Hogeschoollaan 1 te Breda en is gratis toegankelijk.