Vanmiddag nam staatssecretaris Paul Blokhuis bij Avans Hogeschool deel aan een rondetafelgesprek rondom vitaliteit. Actuele aanleiding was de onlangs rookvrij verklaarde buitenterreinen van Amphia en Avans, waarin samen opgetrokken wordt met de gemeente Breda.

De staatssecretaris sprak met de drie partijen onder andere over het Nationaal Preventieakkoord en meer specifiek over de Rookvrije Generatie.

Het rookvrij maken van de terreinen van zowel de Amphia locaties als de Avans-vestiging aan de Hogeschoollaan verloopt voorspoedig. Beide organisaties hebben ervoor gekozen om de verandering vanuit een goed gesprek in te steken en niet vanuit handhaven met straffen. De gemeente heeft buiten de beide terreinen een aantal rookvoorzieningen geplaatst en is samen met Amphia en Avans aan het kijken hoe de nieuwe situatie rondom de terreinen het beste aangepakt kan worden.

Verandering realiseren

De staatssecretaris ging in gesprek over hoe dit proces is verlopen en hoe de veranderingen zijn gerealiseerd. “Roken op schoolpleinen, hogeschoolterreinen en in de zorg is niet meer van deze tijd. Er wordt op allerlei plekken in Nederland heel hard gewerkt om dit overal te realiseren. Amphia en Avans lopen voorop in deze beweging. We kunnen allemaal leren van hun praktijkervaringen. Mede door hun inzet zal het over een paar jaar volkomen normaal zijn dat er in en rond onderwijs- en zorginstellingen niet meer wordt gerookt. Net zoals iedereen het nu volstrekt normaal vindt dat in vliegtuigen of treinen niet wordt gerookt”, zo stelt Paul Blokhuis.

Niet-roken de norm

Wethouder Gezondheid van de gemeente Breda, Miriam Haagh: “We steunen de beweging ‘Rookvrije Generatie’ die zich inzet om kinderen rookvrij op te laten groeien. Een omgeving waarin niet-roken de norm is en kinderen en jongeren niet verleid worden om te gaan roken. Maar we stimuleren ook bedrijven, instellingen en sportclubs om zich in te zetten van een rookvrije omgeving.”

Het werkbezoek bood staatssecretaris Paul Blokhuis de mogelijkheid een implementatie vanuit het Nationaal Preventieakkoord te bekijken. Ook bevraagden Avans en Amphia de staatsecretaris op landelijke ontwikkelingen en hoe zaken elders georganiseerd zijn.