Voor de technische besturing van tunnels draaien ingewikkelde systemen op de achtergrond, om de veiligheid te garanderen. Bossche studenten Elektrotechniek en Technische Informatica hebben zulke tunnels en systemen nagebouwd tijdens de Tunnel Challenge op 9 en 10 april 2019.

In het Atrium in Den Bosch stonden 4 manshoge, met zeildoek gebouwde tunnels. Daarvoor stond een slagboom, die automatisch sloot als er iets misging in de tunnel. Erin zaten studenten geconcentreerd te werken op hun laptop. Ze bouwden veiligheidssystemen. Het was de bedoeling om sensoren te laten detecteren dat er een spookrijder door de tunnel komt. Op dat moment moet het veiligheidssysteem in actie komen, gaan de lampen fel branden voor de hulpdiensten en dient de veiligheidscamera zich op de bewuste plek te richten.

Het was een mooie uitdaging, om dit in 2 dagen te ontwerpen, bouwen en testen. Normaal staan er 10 weken voor zo’n project. Daarom hoefde er geen papierwerk ingeleverd te worden, de studenten konden direct aan de slag.

Lees hier het hele artikel van Punt.