“Ik vind het best lastig om samen te werken met mensen die ik niet ken, maar in de AMX moest ik wel,” vertelt Suzanne Bax, tweedejaars studente Ondernemerschap & Retail Management. “Je stapt uit je comfortzone. Dat past goed bij mijn opleiding waarin je leert dat je als ondernemer risico’s moet nemen." Ze werkte met 3 andere studenten aan een vraagstuk voor Breinlijn.nl.

"Breinlijn.nl is een website die mensen met hersenletsel en betrokkenen ondersteunt. Opdrachtgever Bureau Zorginnovatie zocht naar manieren voor meer naamsbekendheid. Daarbij wilden ze ook een kostenoverzicht. Die opdracht sprak me meteen aan.”

Erik Rump, docent Chemie aan de Academie voor de Technologie van Gezondheid en Milieu, begeleidde de 3 groepen. “Dit vraagstuk viel niet direct binnen mijn vakgebied maar dat maakte niet uit. Het was mijn taak het proces te begeleiden. Ik zorgde dat iedereen meedeed en elkaar hielp. De meesten kenden elkaar niet. Ondanks dat werkten ze goed samen. Dat was mooi om te zien. Elke groep kwam met een origineel idee en zocht uit of dat haalbaar was. Daarvoor benaderden ze verschillende mensen en instanties.”

Van luchtkussen tot carnavalsfiets

Suzanne: “Tijdens een eerste brainstorm schreven we al onze ideeën op een flip-over. De andere studenten kwamen van Commerciële economie en Integrale veiligheid. Ondanks die verschillende opleidingen hadden we wel dezelfde instelling. Samen bedachten we de Brainwalk, een wandeling door het menselijk brein. Met een groot hersen-luchtkussen willen we door Nederland toeren. Mensen die zo’n groot kussen zien, zijn vast benieuwd waar dat over gaat.”

Erik: “Een andere groep bedacht een grote fiets met een brein eroverheen. Die fiets kan meerijden in de carnavalsoptocht. Een idee dat relatief goedkoop en makkelijk uit te voeren is. De opdrachtgever was over alle ideeën even enthousiast. Op de eindpresentatie smeedden we ze daarom samen tot 1 concept. Daarmee wonnen we een prijs.”

Suzanne: “Tijdens de AMX heb ik contact gezocht met verschillende partijen waaronder  de Hersenstichting. Later hoorde ik dat zij ook echt gaan samenwerken met Breinlijn. Deelname aan de AMX is nog leuker als ze je plannen ook werkelijk uitvoeren.”