Tijdens het eerste studiejaar van de opleiding Werktuigbouwkunde leren studenten over de toepassingen van kunststof en de mogelijkheden rondom het recyclen van kunststof. Studenten houden zich bezig met de vraag hoe sterk gerecyclede kunststof is. En welke producten geschikt zijn om met deze grondstof te fabriceren.

De studenten leren de wetenschappelijke theorie. Ook brengen ze een bezoek aan bedrijven die zich bezig houden met praktische toepassingen. Ze zijn op excursie geweest bij 7 bedrijven, namelijk: Naber Plastics in Waalwijk, Bosch Sprang in Sprang Kapelle, ITB in Boxtel en in Eindhoven: Axxicon, IGS, GL plastics en Alligator Plastics. Met belangstelling zijn alle machines en producten bekeken.