Lectoren van hogescholen hebben alles in huis om de praktijk te helpen naar een circulaire economie. Vrijdag 15 maart presenteerde het Lectorenplatform Circulaire Economie in Utrecht tijdens het Netwerkevent Circulaire Economie de publicatie ‘Circulaire economie in de praktijk’, met opbrengsten van twee jaar succesvolle samenwerking. Het eerste exemplaar werd vrijdag uitgereikt aan het bedrijfsleven, in de persoon van Maria van der Heijden, directeur van MVO Nederland.

De transitie naar een circulaire economie, waarin het draait om hergebruik van producten en grondstoffen met zo min mogelijk waarde-vernietiging, is een enorme opgave. Het Lectorenplatform Circulaire Economie is twee jaar geleden opgericht om de transitie naar een circulaire economie met kennis en expertise te versnellen.

Kennis voor het oprapen

"Kennis over circulaire economie ligt voor het oprapen bij hogescholen", zegt Nies Rijnders, de programmamanager van het lectorenplatform en manager van het Expertisecentrum Sustainable Business van Avans Hogeschool. "Lectoren en onderzoekers hebben volop toegepaste kennis klaarliggen om de maatschappij verder te helpen. Bijvoorbeeld hoe je circulaire businessmodellen financiert, of hoe je producten, gebouwen en gebieden circulair kunt ontwikkelen en ontmantelen. Maar ook thematieken als duurzame kunststoffen, circulair textiel en hoe restmaterialen eindeloos opnieuw kunnen worden ingezet, behoren tot de scope van het platform."

Gezamenlijk onderzoek

Binnen het platform is in twee jaar tijd een krachtig netwerk ontstaan van lectoren, onderzoekers en vertegenwoordigers van de topsectoren logistiek en creatieve industrie die hun kennis willen delen. Het lectorenplatform werkt over grenzen van sectoren, kennisinstellingen, organisaties heen.

Rijnders: "Leden van het platform gingen de afgelopen twee jaar al met vijftien vraagstukken en onderzoeksprojecten uit de praktijk aan de slag. Aangesloten leden ondersteunen vanuit lectoraten bijvoorbeeld bij kennisvragen van ondernemers, ook wordt er gezamenlijk onderzoek gedaan naar circulaire ondernemerschap onder mkb’ers."

Over de publicatie

De publicatie Circulaire economie in de praktijk bevat opbrengsten en successen van twee jaar succesvolle samenwerking tussen de bijna vijftig leden van het platform. De publicatie is een coproductie van lectoren, leden en betrokken van het platform uit verschillende domeinen en hogescholen van het land.

Over het lectorenplatform circulaire economie

Het lectorenplatform is in 2017 opgericht, met steun van het Nationaal Regieorgaan Praktijkgericht onderzoek SIA. Naast 25 (associate) lectoren van dertien hogescholen zijn vertegenwoordigers vanuit de topsectoren Logistiek en Creatieve industrie, Het Groene Brein en onderzoekers van universiteiten aangesloten bij het lectorenplatform. Kijk voor meer informatie op de website.