Ze had nog nooit een drone bestuurd. Maar de kans om onderzoek te doen naar de inzet van de apparaten in Nieuw-Zeeland, kon student Integrale Veiligheidskunde Dimphy Korstanje niet laten schieten. Een artikel over haar onderzoek en het door haar geschreven Code of Practice werd zelfs gepubliceerd in het New Zealand Security Magazine. Punt sprak met haar.

Project Recht en bestuur opleidingen

Lees hier het artikel van Punt.

“Stel er gaat ergens op een bedrijventerrein een alarm af, maar de beveiligers bevinden zich helemaal aan de andere kant van het terrein. Een drone kan veel sneller ter plekke zijn om de situatie in te schatten. Bovendien is het goedkoper”, legt Dimphy uit. Ze is pas net terug uit Auckland, Nieuw-Zeeland, waar zij zich verdiepte in de wereld rondom het gadget. “Drones hebben duidelijk voordelen. Neem een search and rescue in de bergen: een drone is kleiner en sneller in te zetten dan een helikopter.”

Negatieve kanten

Er kleven ook risico’s aan het gebruik van drones. Daarvan kwam Dimphy tijdens haar onderzoek genoeg voorbeelden tegen. “Ze worden ingezet voor inbraken of voor terroristische doeleinden. Rondom kerst lag luchthaven Londen Gatwick drie dagen stil. Met 140.000 gestrande reizigers als gevolg. Er was een drone gespot maar die mogen niet dichterbij dan vier kilometer van een vliegveld komen.”

De groeiende populariteit van drones vraagt ook om betere wetgeving. “Maar”, ontdekte Dimphy: “die loopt ontzettend achter op de technologie. Die gaat zo snel, dat is amper bij te houden.” Daarnaast is de wetgeving volgens haar ook behoorlijk abstract. Het gebruik van drones roept op maatschappelijk vlak en privacy gebied vragen op. Ze noemt een voorbeeld: “Je zit thuis in de tuin en er komt een drone voorbij gevlogen. Schiet je de drone uit de lucht: dan ben je strafbaar.”

Code of Practice

Nieuw-Zeeland is ongeveer zeven keer zo groot als Nederland en over bepaalde stukken mag je niet vliegen. “Maar dat is moeilijk te controleren.” Daarnaast kunnen drones prima ingezet worden voor klussen off shore, beveiliging van grote havens, bij controles met giftige stoffen. Vooral bij de controle van grotere gebieden, is een drone gunstig. Een gewone camera heeft blinde vlekken. Het zijn ideale tools voor bedrijven in de veiligheidssector. Met de abstracte wetgeving in acht genomen, ontwikkelde Dimphy gebruiksregels voor medewerkers in de Nieuw-Zeelandse veiligheidssector. Deze bundelde ze in een Code of Practice: een behapbare leidraad van twintig pagina’s. Voor de aangesloten bedrijven van de New Zealand Security Association (NZSA) verplicht om te hanteren. “Het is geen wetgeving, benadrukt de student. Maar door de leidraad te volgen, tonen bedrijven aan ethisch te handelen. Het biedt structuur, handvaten.”

Drones worden alledaags

“Drones bieden zóveel kansen!” vertelt ze enthousiast. “Ik vergelijk het altijd met computers. Die riepen twintig jaar geleden veel positieve en negatieve reacties op. Maar gebruik van drones kan net zo alledaags worden als computers. Als je al kijkt wat ze nu kunnen…” In Nederland gebruiken deurwaarders drones om naar binnen te kijken voor beslagleggingen. “In Afrika worden de onbemande vliegtuigjes ingezet om stropers van neushoorns op te sporen.”

Naast haar onderzoek, creëerde Dimphy tijd om heel wat af te reizen in Nieuw-Zeeland. Het noorder- en zuidereiland, inclusief het gebergte uit Lord of The Rings. Maar ze filmde of fotografeerde niks met een drone. Lachend: “Dat was op de meeste plekken verboden.”