De Avans Multidisciplinary eXperience (AMX) heeft iets van een snelkookpan. Studenten van verschillende opleidingen gaan een week lang aan de slag met een vraagstuk van een organisatie. We spraken met Sjors Maher van Inofec, opdrachtgever tijdens de laatste AMX-week en Diana van Meer, begeleider van de studenten, over hun ervaringen.

Foto: het winnende studententeam bij Inofec

Wat is de ideale werkplek in 2030?

“Ik maak me sterk om meer jonge mensen binnen onze organisatie te krijgen. Onze deelname aan de AMX bevestigt dat dat een goed idee is,” vertelt Sjors Maher, bij Inofec onder meer verantwoordelijk voor marketing. “Tijdens de AMX zaten er 15 studenten in onze showroom. Dat bracht een leuke dynamiek. Er was rumoer en in 1 week verrichtten ze veel werk. We vroegen ze: Wat is de ideale werkplek in 2030? Ik vond het interessant dit vraagstuk bij de doelgroep zelf neer te leggen. Uit deze AMX bleek dat studenten daar zelf helemaal nog niet mee bezig zijn.”

Levensechte opdracht

Diana van Meer, docent Marketing bij de Academie voor Marketing en Business Management, begeleidde de teams. “Het idee van de AMX sprak me meteen aan. Je brengt studenten uit verschillende windrichtingen bij elkaar en laat ze bij een opdrachtgever werken aan een levensechte opdracht. Als docent begeleid je het proces, maar soms is het moeilijk je niet met de inhoud te bemoeien. Ik vond het het leukst om de studenten op een andere manier te leren kennen en ze aan het werk te zien. Ze hielpen anderen met hun kennis, gaven feedback en ondergingen die. De studenten waren heel volwassen en wilden allemaal iets goeds opleveren. Ze lieten echt een professionele houding zien.”

Frisse blikken

Sjors: “Voor de eindbeoordeling keken 2 collega’s mee. Ook zij waren enthousiast. Studenten vragen dingen waar wij nog niet over hebben nagedacht. Daardoor deden we veel inspiratie op.

Het winnende idee werd Inoflex. Daarbij richten we de showroom in als flexplek. Dat is eenvoudig uit te voeren en past bij ons karakter als vriendelijkste kantoorinrichter van Nederland. Vriendschap zien we als een unieke kracht. We zijn nieuwsgierig, vragen door en vinden altijd een oplossing. Als we onze klanten kunnen helpen door een werkplek aan te bieden, dan kunnen ze bij ons terecht. Ze kunnen dan meteen onze producten uitproberen.”

“Ik denk dat de AMX echt meerwaarde biedt ten opzichte van een stage,” zegt Diana. “Dit is een soort pressure cooker. Je werkt onder druk met mensen uit verschillende disciplines. In het echt gaat het ook zo.”