Wim van Oorschot had, als honderdste afgestudeerde Chemiestudent, de eer om zijn diploma te ontvangen uit handen van Nobelprijswinnaar Ben Feringa. Punt sprak met Wim.

Lees hier het artikel van Punt.

De opleiding Chemie in Den Bosch startte in 2010 en is door de Keuzegids regelmatig betiteld als beste chemieopleiding van Nederland. Op uitnodiging van de Bossche Chemiekring, gaf Nobelprijswinnaar Ben Feringa dinsdagavond een lezing. Feringa ontving in 2016 de Nobelprijs voor Scheikunde.

Nooit meer vergeten

Wim dacht dinsdagavond ‘gewoon’ naar die lezing te gaan. “Maar plots mocht ik naar voren komen. Toen ik er eenmaal stond, kwam mijn familie opeens aanlopen.” De alumnus ontving die avond zijn diploma uit handen van niemand minder dan Nobelprijswinnaar Feringa. Wim sluit zo zijn carrière aan Avans op een hele bijzondere manier af. Zijn afstudeeronderzoek werd beoordeeld met een 9 én hij is de honderdste afgestudeerde Bossche Chemiestudent. “Ik was compleet verrast! Het was gewoon een prachtig moment dat ik nooit meer zal vergeten.”

Groene chemie

Het afstudeeronderzoek van Wim behoort tot de groene chemie, dat een belangrijk onderdeel vormt van een biobased economy. Dat is tevens een van de speerpunten van Avans. Wim deed onderzoek naar de bereiding van water dispergeerbare vormen van polymelkzuur, om zo schadelijke organische oplosmiddelen in verf en lijm te kunnen vermijden.