Angela Verhagen is onderzoeker bij het lectoraat Transmuraal Herstelgericht Werken van Avans Hogeschool. In de NPO Radio 1-uitzending van Langs de Lijn En Omstreken van woensdag 2 januari 2019 lichtte zij toe wat het Expertisecentrum KIND kan betekenen voor kinderen van gedetineerde ouders, de ouders zelf en familieleden.

Impact op de relatie

Het interview is online te beluisteren. Ex-gedetineerde vader JP en zijn dochter Bo vertellen hoe het was toen JP in de cel belandde. Bo vertelde hoe moeilijk het voor haar was op bezoek te gaan. JP legde uit wat voor impact dit had. Niet alleen op het leven van hem en zijn dochter maar ook op hun onderlinge relatie. Wanneer een ouder naar de gevangenis moet, blijven kinderen vaak achter met vragen, onzekerheid en gevoelens van schaamte. Vaak ontstaan er grote problemen en is contact moeilijk.

Voorlichtingsfilm

Ook de Dienst Justitiële Inrichtingen besteedt aandacht aan dit onderwerp en heeft recent een speciale voorlichtingsfilm gemaakt. Deze film laat zien hoe het is voor een kind om op bezoek te gaan bij een ouder in de gevangenis.