Iets meer dan tien jaar geleden werden de eerste bitcoins gemined. Dit betekende niet alleen de geboorte van een nieuwe digitale munteenheid, maar ook het ontstaan van een nieuwe technologie: de blockchain. Tijdens de Academielezing op woensdag 30 januari vertellen student Business Innovation Matthijs Harmsen en docent Strategy & Finance Dick Nix over de bitcoin en de blockchaintechnologie. Wat is de “blockchain” nu eigenlijk precies? Is deze technologie wel echt zo revolutionair?

Blockchain

De blockchain is de technologie achter verschillende cryptomunten als bitcoin, litecoin en ether. Inmiddels onderzoeken bedrijven als IBM en Microsoft hoe de techniek ook voor andere doeleinden gebruikt kan worden, bijvoorbeeld bij logistieke processen in de scheepvaart. In de media wordt weleens gezegd dat niet bitcoin maar juist blockchain interessant is. Toch worden er ook vraagtekens bij gezet, is een blockchain bij sommige projecten wel nodig? Of zetten projecten graag het woordje ‘blockchain’ erbij om extra interessant te lijken? Tijdens een interactieve sessie lichten Matthijs en Dick deze vragen toe en bespreken ze enkele voorbeelden van interessante toepassingen.

Over de spreker

Matthijs Harmsen is Avansstudent bij de opleiding Business Innovation en is al sinds 2013 bezig met de bitcoin en blockchain. Hij werkte bij BTC Direct en schrijft regelmatig voor de educatieve cryptocurrency website CoinSpot.

Dick Nix is docent Strategy & Finance bij Avans Hogeschool. Binnen het lectoraat Sustainable Finance en Accounting voert hij onderzoek uit rondom de blockchaintechnologie. Daarnaast is hij business developer en financieel analist bij een incubator.

Avans Academielezing

Inloop op 30 januari om 19.00 uur met koffie en thee. Start lezing om 19.30 uur, einde om 20.30 uur.

De Avans Academielezing is voor iedereen met honger naar kennis. De Academielezing vindt meerdere malen per jaar plaats bij Avans Hogeschool, Hogeschoollaan 1 te Breda en is gratis toegankelijk.