De werelds grootste humanitaire ramp voltrekt zich op dit moment in Jemen. Studenten Social Work van Avans Hogeschool willen het humanitaire drama een gezicht geven en mensen betrekken bij de vraag: Wat doen we met Jemen? 12 december organiseren ze in Den Bosch een dialoog met de Jemenitische gemeenschap.

Foto: Chrisje van Schoot

De bevolking wordt geteisterd door een bewuste uithongering via blokkades, inflatie en salarissen die niet worden uitbetaald. Ook is er veel geweld vanwege de oorlog. Veertien miljoen mensen vrezen voor hun leven. Wereldwijd is er echter nauwelijks aandacht voor. Ook in Nederland is dit een oorlog die aan de aandacht ontsnapt.

Studenten willen dit met een bijzonder initiatief veranderen. Niet enkel met cijfers, plaatjes of landkaarten, maar met persoonlijke verhalen. Tijdens de bijeenkomst op 12 december in Den Bosch vertellen betrokkenen over hun vermiste familieleden, overledenen, kapotte infrastructuur maar ook over de schoonheid van het land en een cultuur vol humor, zelfspot en de veerkracht binnen deze cultuur. Het dagprogramma wordt aangevuld met onder anderen (Jemenitische) deskundigen, Tweede Kamerlid Sadet Karabulut en NGO’s zoals Oxfam Novib.

Reacties van betrokkenen

“Jemen is niet de enige plek op aarde waar nu kinderen sterven van de honger. Maar op deze schaal is hongersnood vandaag de dag uniek. Sinds 2015 zijn in Jemen minstens 85.000 kinderen dood gehongerd. De VN schat het aantal mensen in het land dat met voedseltekort wordt bedreigd op 14 miljoen. De Jemenitische hongersnood is bewust gecreëerd, als wapen.” Louise O. Fresco, NRC, 3 december 2018.

“Als ik iets op mijn telefoon voorbij zie komen dan scroll ik het liefste weg. Ik weet het. Ik voel me machteloos.” Aldus tweedejaarsstudent Social Work Maha Shahin.

“Het is inspirerend hoe de Avansstudenten zich hebben gemobiliseerd om de humanitaire ramp in Jemen hoger op de Nederlandse publieke en politieke agenda te zetten. De publieke belangstelling die zij hebben weten te genereren laat zien dat iedereen zich voor een rechtvaardigere wereld kan inzetten”, aldus Suying Lai, hoofd noodhulp bij Oxfam Novib.

Voorzitter Jemenitische gemeenschap Nederland Issam Saleh Al Kholani: “We willen bijdragen aan verandering in Jemen. Deze bijeenkomst is verrassend en zorgt voor een zuivere discussie. We hopen dat wij onze verhalen kunnen vertellen en dat we ook samen gaan zoeken naar antwoord op de cruciale vragen; hongersnood en oorlog stoppen, maar ook media weer toelaten in het land.”

“Als (toekomstige) social workers leveren we een meerwaarde aan de maatschappij door onder meer verbindingen te leggen en belangen te behartigen van kwetsbare mensen. Jemen is gesloten, maar we kunnen wel Jemenitische families in Nederland en andere mensen met kennis en relevante netwerken bij elkaar brengen. Dat doen we op 12 december. Met elkaar praten we over wat we samen kunnen doen voor mensen in Jemen”, aldus docent Social Work Loic van Eyk.

Praktische informatie

De bijeenkomst vindt plaats op 12 december 2018 op de Onderwijsboulevard 215 in Den Bosch, van 10.00 tot 16.00 uur. Het volledige programma is later deze week te vinden op de website. Geïnteresseerden kunnen zich aanmelden via de site. Iedereen is welkom.

Facebook Jemen1212
Jemen1212.nl