Tijdens het wachten op de spoedeisende hulp (SEH) krijgen nog ernstigere noodgevallen voorrang, waardoor de wachttijd oploopt. Chiel Bos, student Informatica in Den Bosch, bedacht tijdens een hackathon een informatiescherm voor de SEH. Daarop krijgen wachtenden informatie over verwachte wachttijden. Het leverde hem de eerste prijs op: ontwikkelbudget van 12.500 euro. Punt sprak met Chiel.

Lees hier het artikel van Punt.

Hoe verbeter je de ervaring van bezoekers en patiënten van ziekenhuizen, specifiek bij Zuyderland in Zuid-Limburg? Chiel en studenten van onder andere de Technische Universiteit in Eindhoven, gingen het afgelopen weekend aan de slag met die vraag tijdens hackathon Brighthack.

Net als een filemelding

Een waargenomen frustratie waar zij een oplossing voor wilden creëren: wachttijden bij de spoedeisende hulp. Chiel: “Behandelsnelheden kunnen we natuurlijk niet oplossen, we zijn geen artsen. Wat we wel kunnen doen, is onwetendheid en onbegrip voorkomen. Niemand vindt het leuk om te wachten op hulp in de wachtkamer van de SEH, toch komen er vaak noodgevallen tussen die voorgaan. Hierdoor lopen wachttijden, en daarmee ook frustratie hierover, op. De wachtenden hebben geen flauw idee wanneer ze aan de beurt zijn.”

De deelnemers van de hackathon kregen dertig uur de tijd om met een oplossing voor de deelnemende bedrijven te komen. “De bedrijven stelden, naast hun uitdaging, ook data-sets beschikbaar waar we volledig op los konden.” Door middel van data-analyse bedachten ze een proof-of-concept voor een informatiescherm op de SEH met daarop informatie over actuele drukte en verwachtte wachttijden.

“Net als een filebericht eigenlijk. Niemand houdt van in de file staan, maar automobilisten krijgen iets meer begrip wanneer zij op de hoogte zijn van de reden, neem een mega ongeluk, plus een prognose van de verwachtte extra tijd.” Chiel hoopt dat dit straks ook het geval is op de SEH: “Mensen krijgen inzicht in de reden van het wachten, we verwachten dat iedereen begrip kan tonen voor het feit dat sommige noodgevallen meer prioriteit hebben.”

Polsbandje

Daarbovenop bedachten ze nog een extra concept. “Dat wordt waarschijnlijk een polsbandje die in verbinding staat met de centrale registratie van de spoedeisende hulp. Z’n ding trilt bijvoorbeeld wanneer je bijna aan de beurt bent. Zit je elders in het ziekenhuis aan je koppie koffie, dan weet je dat je terug moet naar de wachtkamer.”

Realisatie

De studenten mogen binnenkort op bezoek bij ziekenhuis Zuyderland om te praten over hun idee en het daadwerkelijk realiseren. Chiel: “Maar in contrast met het afgelopen weekend gaat dat natuurlijk allemaal op een wat rustiger tempo.” Al heeft hij verder niets dan lof voor de hackathon: “Het is een unieke ervaring! Waar het allemaal echt om gaat: het combineren van talenten om samen in één weekend tot een gave oplossing te komen voor echte problemen. Om daarmee vervolgens de eerste prijs te winnen, geeft natuurlijk een extra kick!”