Robin van Zessen, net-afgestudeerd aan de opleiding Communication & Multimedia Design in Breda, heeft de Avans Afstudeerprijs 2018 gewonnen. Robin kreeg het geldbedrag van 1.500 euro voor zijn onderzoek naar het wachtlijstprobleem voor jongvolwassenen met depressieve klachten.

Lees hier het artikel op Punt.

Ieder jaar kent Avans een prijs toe aan het beste afstudeeronderzoek van dat jaar. Elke academie kan een scriptie of afstudeerwerk insturen voor de Avans Afstudeerprijs

Robin heeft gekeken naar de manier van ondersteuning tijdens de wachttijdperiode van aanmelding tot start van de behandeling. Daarna ontwikkelde hij een chatbot die mensen gedurende de wachttijdperiode helpt door middel van coaching. De chatbot praat met de mensen op de wachtlijst en biedt activiteiten aan. Dankzij de chatbot kunnen mensen dus eerder aan hun klachten gaan werken en dankzij de verzamelde data zal hun behandeling ook gerichter verlopen.

Oordeel van de jury

De jury van de Avans Afstudeerprijs, bestaande uit Petra Koenders, directeur van de Green Chemistry Campus, Luc Swaab van De Uitvindfabriek en Jacomine Ravensbergen, lid van het College van Bestuur van Avans, zegt het volgende over het onderzoek van Robin: “Robin scoort met zijn werkstuk hoog op alle criteria die in de beoordeling zijn meegenomen. Hij beschrijft een actuele problematiek die maatschappelijk erg relevant is. Daarbij heeft hij kwalitatief goed onderzoek verricht en heeft dit op een heel eerlijke wijze beschreven, met als resultaat een goede proof of concept. Het maatschappelijk zeer relevante onderwerp is op een innovatieve en creatieve wijze benaderd, wat geleid heeft tot een prettig leesbaar document en, wat mogelijk nog belangrijker is, tot een product dat in hoge mate lijkt te passen bij de doelgroep en het verdient om verder uitgebouwd te worden.”

De andere genomineerden

Naast Robin waren nog vijf andere afstudeeronderzoeken genomineerd, zij krijgen een geldbedrag van 200 euro. Tom van de Logt, net-afgestudeerd aan de Academie voor Engineering en ICT, deed onderzoek naar een automatiseringssysteem dat voedselfabrikanten kunnen gebruiken om in de toekomst hun producten samen te stellen. Dat we duurzamer om moeten gaan met ons afval is duidelijk, ook uit afvalwater kunnen we nog veel recyclen.

Catalina Cotofona, net-afgestudeerd bij de Academie voor de Technologie van Gezondheid en Milieu heeft onderzoek gedaan op dit gebied. Kunstmatige intelligentie inzetten om schaderisico’s in huis te herkennen en beperken, daarover gaat het onderzoek van Falko van der Rijt van de Academie voor Marketing en International Business. Falko deed zijn onderzoek in opdracht van verzekeraar Interpolis en webontwikkelaar Freshheads.

Steeds meer kerken komen leeg te staan. Lieke Vullers en Anouk van Strien van de Academie voor Bouw en Infra kwamen met een oplossing voor de kerk van Hooge Mierde. Het duo bedacht een foodmarket en ruimtes voor bed & breakfast die de kerk een nieuwe toekomst geven. Stephanie Govaert van de Pabo deed onderzoek naar het inzetten van de Lesson Study-methode om de kloof die Pabostudenten ervaren tussen theorie en praktijk kleiner te maken.