Het waaide ruim een half jaar geleden plots over vanuit Hollywood: de #MeToo-discussie. Een beweging die via social media seksueel grensoverschrijdend gedrag aan de kaak stelt. Het nam in die 6 maanden een vlucht en sijpelde door naar allerhande beroepsgroepen en sectoren. De vraag dringt zich op of we eigenlijk wel weten wat seksueel toelaatbaar is en wat grensoverschrijdend. Lector Janine Janssen van het lectoraat Veiligheid in Afhankelijkheidsrelaties gaat bij het Avans Open College in Den Bosch op woensdag 5 september dieper in op afhankelijkheidsrelaties. Peter Leusink, seksuoloog en ambassadeur van White Ribbon, ontkracht twee mythes die samenhangen met seksueel grensoverschrijdend gedrag. Samen met het publiek verkennen Janine en Peter de grenzen van #MeToo. Het Open College over dit onderwerp vond eerder plaats in Breda.

Meld je aan voor het Avans Open College

Tijdens het Avans Open College schetst Janine Janssen kort de ontstaansgeschiedenis van #MeToo. En hoe het zich uitbreidde naar andere werelden dan de showbizz, zoals de sport, kunst en ontwikkelingshulp. Daarna focust de lector zich op afhankelijkheidsrelaties. In alle #MeToo-gevallen is er namelijk een relatie tussen afhankelijkheid en seksueel overschrijdend gedrag. Maar het is nog maar de vraag of afhankelijkheid altijd slecht is. Wanneer is het riskant? Welke voorbeelden zijn er van gevaarlijke afhankelijkheid? En wat kun je daaraan doen in het kader van preventie en aanpak?

Sociaal mijnenveld

Janine Janssen: “#MeToo roept nog veel meer vragen op. In de meerderheid van de gevallen wordt het gedrag van mannen aan de kaak gesteld. Maar gaan vrouwen dan nooit over de schreef? Het thema breidt zich ook uit en heeft effect op het aangaan van relaties. Wat is geaccepteerd flirtgedrag en wanneer is het grensoverschrijdend? Wordt seksualiteit daarmee ook niet een sociaal mijnenveld en een loopgravenoorlog tussen de genders? En is dat niet jammer aangezien seksualiteit ook bij ons biologische en sociale leven hoort. Of is het noodzakelijk om het zo hard te spelen?”

Peter Leusink neemt het publiek mee in twee denkfouten die volgens hem ten grondslag liggen aan seksueel grensoverschrijdend gedrag. Volgens de seksuoloog hangt alles samen met genderrolgedrag. Aangeleerd gedrag en dus af te leren. Hij stelt dat iemand niet alleen als man wordt geboren, maar ook als man gemaakt. De eerste denkfout is dat mannen initiatief horen te nemen en hun recht op te eisen. Het is zwak als je een afwijzing accepteert. Dit ‘boys will be boys’ is een excuus voor hun negatief gedrag.

Verschillen

Peter Leusink: “Er zijn echter meer verschillen tussen mannen dan tussen mannen en vrouwen. Een grote meerderheid van mannen vertoont dan ook geen seksueel grensoverschrijdend gedrag. Andersom is helaas wel waar: de meesten die grensoverschrijdend gedrag vertonen zijn mannen.”

“De tweede denkfout is dat het lijkt alsof seks iets onvermijdelijks is, door hormonen aangestuurd. Alsof je er zelf niets aan kunt doen. Alsof iemand die zich aantrekkelijk kleedt het signaal geeft dat je vanzelfsprekend seksuele toegang tot diegene hebt. Seks is iets waar je zelf de regisseur over bent. Dat geldt ook voor een ander. Dat betekent dat als je samen seks wilt je daarover moet communiceren. Dat blijkt voor mannen lastig. Maar een man kan leren om met frustraties om te gaan en tegelijkertijd trouw te blijven aan zijn seksuele verlangens.”

Stelling: ‘Sinds slachtoffers via #MeToo strijden tegen seksuele intimidatie is het moeilijker geworden om te weten wat seksueel toelaatbaar is en wat grensoverschrijdend.’

Over de sprekers

Als lector Veiligheid in Afhankelijkheidsrelaties, onderdeel van het Expertisecentrum Veiligheid van Avans Hogeschool, doet Janine samen met docenten, studenten en mensen uit de praktijk onderzoek naar verschillende vragen rond afhankelijkheidsrelaties. Daarnaast werkt ze als hoofd onderzoek bij het Nationaal Expertise Centrum Eer Gerelateerd Geweld van de Nationale Politie.

Peter Leusink is behalve seksuoloog en huisarts ook hoofdredacteur van het Tijdschrift voor Seksuologie. Hij is hoofddocent van de RINO-opleiding Consulent Seksuele gezondheid en bestuurslid van de expertisegroep Seksuele gezondheid van het Nederlands Huisartsengenootschap.

Avans Open College

Avans heeft veel kennis in huis en deelt die graag met de wereld om haar heen. Daarom organiseren we het Avans Open College. Om te laten zien wat er binnen de muren van Avans gebeurt. De Avans Open Colleges vinden meerdere malen per jaar plaats. Iedereen met honger naar kennis is welkom.

Informatie en aanmelden

Het Avans Open College is gratis bij te wonen. Aanmelden is verplicht. Wees er tijdig bij want het aantal plaatsen is beperkt. Kom op woensdag 5 september naar Avans Hogeschool, Onderwijsboulevard 215, Den Bosch. Vanaf 19.00 uur gaan de deuren open. De lezing start om 19.30 uur en eindigt om 21.00 uur.