Met een compleet nieuwe zonneboot gaat een team van Avansstudenten én docenten deze week de strijd aan tijdens de Dutch Solar Challenge. Punt sprak met een van de deelnemers.

Lees hier het artikel van Punt.

“Het is moeilijk om onze kansen in te schatten, we moeten het vooral hebben van de wendbaarheid en ons vermogen op de lange duur”, zegt derdejaarsstudent Werktuigbouwkunde Rick Lokers die al het hele studiejaar bezig is met de Avanssoleil.

Het is een paar jaar stil geweest rondom het Avanssoleil-project. De oude boot, gemaakt van biobased materialen, voldeed eigenlijk niet en er moest een heel nieuwe boot gebouwd worden. Rick en een grote groep medestudenten en docenten zijn de afgelopen maanden druk bezig geweest en de boot is net op tijd klaar. Bij een nieuwe boot hoort ook een nieuwe naam: Avansera.

“De nieuwe romp bestaat uit koolstof- en glasvezels, de binnenkant is gemaakt van handlaminaat”, legt Rick uit. De romp is daardoor lichter dan die van de oude boot, maar dat verschil gaat gedeeltelijk verloren door de hars die is gebruikt voor de binnenkant.

Waterdicht?

Bij de eerste vaart, een aantal weken geleden, maakte de boot nog veel water. “Op een bepaald deel hadden we te weinig lagen koolstofvezel aangebracht. Dat is pas vanaf drie lagen waterdicht en daar zaten nog maar een of twee lagen op.” Bij de tweede vaart was het lek verholpen en maakte de boot nog maar een klein beetje water. “Dat kan verschillende oorzaken hebben, daar zijn we nog niet achter, maar je kunt er nu makkelijk een uur mee varen.”

Naast een andere romp zijn ook de zonnepanelen op de boot vernieuwd. “We zijn weer een paar jaar verder. De zonnepanelen van nu zijn veel efficiënter”, zegt Rick.

Vanaf vandaag gaat het Avansteam de strijd aan met andere hogescholen en universiteiten tijdens de Dutch Solar Challenge. De boot is dus net op tijd klaar. “We zijn inderdaad iets over de planning heen gegaan, maar eerlijk gezegd heb ik het idee dat hij wel af is.”

Sprint

De student Werktuigbouwkunde vindt het lastig om de kansen van de Avansera in te schatten. “Bij de Solar Challenge komen verschillende disciplines aan bod. Je moet bepaalde afstanden afleggen, maar er is ook een sprintonderdeel en bijvoorbeeld slalommen om boeien. Ik heb de ontwerpen van andere deelnemers gezien en het sprintonderdeel gaan we niet winnen. Maar ik heb wel vertrouwen in de wendbaarheid van de boot en het vermogen om een lange afstand af te leggen.”

Winst of verlies in de Solar Challenge hangt vaak af van wisselwerking tussen de opgewekte stroom in combinatie met de weersverwachting. “Finishen zonder gesleept te worden is al een hele prestatie”.