Plastic afval is een groot probleem voor het milieu. Zo dumpen we per jaar minstens vijf ton in de zee. Tijd voor actie, vindt het GreenOffice van Avans. Zij startten afgelopen zondag met het initiatief ‘Plastic Attack’: weg met overbodige plastic. Punt sprak met een van de deelnemers.

Lees hier het bericht van Punt.

Isaac Elizondo Garcia, derdejaarsstudent Environmental Science for Sustainable Energy and Technology bij Avans, is samen met andere leden van het GreenOffice initiatiefnemer van de Plastic Attack. Tijdens dit project laten shoppers plastic van de door hen gekochte producten achter op de vloer van de supermarkt. Isaac en medestudenten doen dit om zo te protesteren tegen het overmatig gebruik van plastic verpakkingen.

Aanval op plastic

“Ik hoop bewustwording te creëren bij zowel consumenten als supermarkteigenaren. We moeten stoppen met de overdaad aan wegwerpplastic ”, licht de student toe. “We zijn geïnspireerd door eerdere Plastic Attacks in Groningen, maar ook Engeland, Zwitserland en Duitsland.”

Onder druk zetten

Het doel is vooral om supermarktketens, zoals Albert Heijn, onder druk te zetten om de hoeveelheid plastic verpakkingen te verminderen. “Door al het afval te laten liggen, worden klanten én de manager van de supermarkt zich bewust van de hoeveelheid plastic.”

Plastic om groenten

“Waarom zitten tomaatjes in zo’n plastic beker met gaatjes bijvoorbeeld? En waarom zit er plastic om biologische groenten?”, vraagt Isaac zich af. “We hopen dat supermarkten daar in de nabije toekomst iets aan gaan doen. Bijvoorbeeld door het gebruik van milieuvriendelijker verpakkingsmateriaal.”

Volgens studenten van het GreenOffice was de reactie van de werknemers van Albert Heijn positief. “Ze toonden interesse in het project en moedigden ons aan.”

Voor de Plastic Attack bundelden het GreenOffice van Avans, Zero Waste Nederland en GroenLinks Breda hun krachten.