Het is ze gelukt! Studenten van de Academie voor Sociale Studies Breda (ASB) Anne van Engelen en Hannah Wiersinga hebben met hun Stichting Buddy to Buddy een Appeltje van Oranje gewonnen. Dat is een soort Oscar voor sociale initiatieven, die jaarlijks wordt uitgereikt door het Oranje Fonds en waar een fors geldbedrag aan verbonden is. “Een fantastische mijlpaal”, meldt een trotse Hannah aan Punt.

Lees hier het artikel van Punt.

Buddy to Buddy mag de prijs in ontvangst nemen omdat de stichting het sociaal isolement van vluchtelingen doorbreekt en de betrokkenheid van Nederlanders vergroot. Hannah en Anne slaan bruggen tussen vluchtelingen en de Nederlandse bevolking. alle vrijwilligers veren vergroten ze tegelijkertijd de betrokkenheid van Nederlanders.

Nieuwsgierig

Volgens Hannah geeft 95 procent van de vluchtelingen in Nederland aan graag in contact te komen met Nederlanders, maar blijkt dat in de praktijk blijkt dat erg lastig. “Tegelijkertijd merken we dat veel Nederlanders nieuwsgierig zijn en willen helpen.”

Meeste publieksstemmen

Nadat in januari bekend werd dat Buddy to Buddy kanshebber was voor een Appeltje van Oranje 2018, startte een tiendaagse stemrace. Die spannende ronde resulteerde in maar liefst 5.059 stemmen, waardoor de stichting de meeste publieksstemmen binnenhaalde.

15.000 euro

Het Appeltje van Oranje is een prijs van het Oranje Fonds die jaarlijks uitgereikt wordt aan organisaties die een belangrijke bijdrage leveren aan de samenleving. De prijs bestaat uit een bronzen beeldje gemaakt door Prinses Beatrix en een geldbedrag van 15.000 euro. Hannah en Anne mogen krijgen hun prijs op 6 juni uit handen van niemand minder dan Koningin Maxima.

Met Buddy to Buddy helpen Anna en Hannah vluchtelingen aan een sociaal netwerk. In 2016 wonnen de Social Work studenten met hun initiatief al de titel Avansstudent van het Jaar.