12 eerstejaarsstudenten Social Work zijn een crowdfunding gestart om een Tovertafel te financieren. De Tovertafel stimuleert ernstig dementerende ouderen armbewegingen te maken door het spelen met licht. Maar daar hangt wel een prijskaartje aan: 7090 euro.

De Tovertafel is een kastje dat boven een tafel aan het plafond hangt. Dit kastje bestaat uit een beamer, infraroodsensoren, een luidspreker en een processor, waardoor kleurrijke projecties op de tafel te zien zijn. Deze projecties reageren op hand- en armbewegingen en stimuleren dementerende ouderen dus om zelf te spelen met licht.

Bewegen en verbinden

De Tovertafel moet komen te staan in het Bossche woonzorgcentrum De Hooghe Clock. Hier werken de 12 studenten iedere donderdag voor het vak Leergemeenschap.

Volgens student en initiatiefnemer Vera Bouman verdienen de bewoners van de Hooghe Clock een activiteit waarmee ze zich kunnen ontwikkelen. “De Tovertafel sluit perfect aan bij deze doelgroep. Onze wil om dit te financieren is dan ook erg groot. Niets is mooier dan deze mensen te zien opbloeien. De Tovertafel stimuleert namelijk niet alleen beweging maar ook verbinding onderling omdat er in groepsverband gespeeld wordt.”

Kleine bijdrage

De studenten hopen met hun crowdfundingsactie 7090 euro op te halen en daar hebben ze 4 maanden de tijd voor. “We gebruiken ons netwerk om zoveel mogelijk mensen te bereiken”, aldus Vera. “Ook zoeken we sponsoren en vragen we bewoners en hun familieleden om een kleine bijdrage te leveren.”

Ook jij kan bijdragen aan de Tovertafel. Mail voor meer informatie naar Vera, via [email protected].