Tijdens deze smart energy-hackathon zoeken teams naar innovatieve oplossingen en toepassingen voor de 'energieneutrale stad van de toekomst'. 80 talenten en experts dragen 3 dagen lang bij aan een duurzame, betrouwbare en betaalbare energievoorziening in 2050.

Enpuls en Enexis Netbeheer organiseren samen met 8 partners* in het weekend van 25 mei de hackathon Energy Hack NL. Wie wil bijdragen aan een 100% duurzame, betrouwbare en betaalbare energievoorziening in 2050 krijgt 3 dagen lang toegang tot diverse data en een unieke testomgeving om tot nieuwe toepassingen of oplossingen te komen. Tijdens deze hackathon staan 3  Smart Energy-thema’s centraal: flexibele energie, duurzame gebiedsontwikkeling en duurzame mobiliteit. Een van de challenges haakt in op de inefficiëntie van het transport van elektriciteit over lange afstanden.

Veranderde energievraag

De wijze waarop we energie gebruiken en opwekken in Nederland verandert de komende jaren radicaal. Duurzame bronnen zoals zonne- en windenergie vervullen volgens het CBS nu slechts 14% van de energiebehoefte. Bovendien zijn ze door weersomstandigheden minder voorspelbaar. Henk Visser, directeur van Enpuls: “Dat de energievoorziening gaat veranderen is inmiddels wel bekend. De vraag is echter in welke richting en met welke innovaties. Met Energy Hack NL dagen we innovators uit om mee te denken en tot slimme oplossingen te komen, zodat we de energietransitie verder kunnen versnellen.”

Eindhoven als testomgeving

Voor Energy Hack NL zijn tools, datasets en API’s beschikbaar die gekoppeld zijn aan het thema smart energy én de stad Eindhoven. Vanuit dit geografische gebied creëren we een testomgeving met unieke data. Gegevens gaan onder meer over de exacte infrastructuur van het energienet, het actuele vermogen door kabels of oplaadpunten voor elektrisch vervoer.

Hackathon

De teams zullen bestaan uit 3 tot 8 mensen uit diverse disciplines. Er is plaats voor maximaal 80 innovators. Ook Avansmedewerkers en –studenten kunnen zich aanmelden voor de hackathon. De teams gaan diverse technieken gebruiken om tot nieuwe digitale toepassingen te komen in duurzaam energiegebruik. Denk aan creative thinking, analyses en prototyping. Op zondag 27 mei presenteren zij hun IT-oplossingen. Visser: “In slechts enkele dagen worden ideeën geboren en gerealiseerd. De prototypes die de teams maken laten zien wat er met IT allemaal mogelijk is."

Aanmelden

Meedenken over de energievoorziening van de toekomst is eenvoudig: schrijf je in en maak kans op de hoofdprijs van € 4.000.

* Medeorganisatoren van de hackathon zijn TU Eindhoven, Microsoft en UtrechtInc. Ook Avans Hogeschool, Provincie Noord-Brabant, Gemeente Eindhoven, Jeroen Bosch Academie voor Data Science, Flexible Alliance Network, Victron Energy en Climate-Kic zijn bij de Energy Hack NL-dagen betrokken.