De Brabant Robot Challenge 2018 trapt op 15 maart om 17.30 uur af in de Hall of Fame in Tilburg. 6 bedrijven maken deze avond hun opdracht bekend aan de ruim 40 deelnemende studenten. De studenten komen van diverse opleidingen van 4 Brabantse hogeronderwijsinstellingen. Avans Hogeschool is goed vertegenwoordigd met 20 deelnemers.

Robotica in de gezondheidszorg is het overkoepelende onderwerp van alle opdrachten. Studenten gaan op zoek naar antwoorden op vragen als ‘Hoe waarborgen we brandveiligheid in seniorenwoningen met behulp van een drone?’ en ‘Moeten we investeren in robotchirurgie in het neurochirurgische vakgebied?’ Opdrachtgevers zijn onder meer de provincie Noord-Brabant, zorgverlener Vivent en vakgroep Coöperatie Neurochirurgie Brabant.

Studententeams

In multidisciplinaire teams buigen de studenten zich tussen 15 maart en 6 juni over de vraagstukken. De teams worden bijgestaan door een tutor. Tijdens 6 avondbijeenkomsten verzorgen lectoren en hoogleraren lezingen over robotica.

Studenten pitchen hun resultaten op de vakbeurs Vision, Robotics & Motion op 6 juni tijdens de Dutch Technology Week.

Het programma van de aftrap op 15 maart is als volgt:
17.30 uur: inloop met soep en broodjes
18.00 uur: welkomstwoord door projectleider Robbert Coenmans
18.05 – 19.05 uur: opdrachtgevers lichten hun opdracht toe
19.05 uur: korte pauze
19.15 uur: lezing over robotisering en werk door professor Ton Wilthagen van Tilburg University
20.00 uur: instructies voor de studenten
21.00 uur: einde bijeenkomst

Aanmelden

De avond vindt plaats in de Hall of Fame in Tilburg. Aanmelden voor de aftrap is gewenst in verband met de catering. Dit kan via www.brabantrobotchallenge.nl. Op deze website vind je ook meer informatie over het verloop van de Brabant Robot Challenge 2018.