Eerstejaarsstudenten Social Work helpen migrantenkinderen die nog niet zo lang in Nederland wonen. Dit doen zij in de leergemeenschap Integraal Kindcentrum. Hier zijn ook studenten van de Pabo en de Academie voor Gezondheidszorg bij betrokken.

De eerstejaarsstudenten Social Work zitten dus niet enkel in de schoolbanken maar werken ook in de praktijk. Binnen het Integraal Kindcentrum sparren zij met leerkrachten, de gemeente Breda en wijkorganisatie Surplus Welzijn over de integratie van migrantenkinderen.

“Voor veel leraren is het een uitdaging om deze kinderen zo goed mogelijk te begeleiden en te begrijpen”, vertelt docent Social Work Monique Cornelisse aan hogeschoolblad Punt.

Uitdaging

1 van die studenten Social Work is Bart Stoop. “Wij zitten iedere maandag met een werkgroep bij elkaar. Hier bespreken we onze observaties en brengen we doelstellingen in kaart.”

De studenten observeren 3 basisscholen in Oosterhout. “Het is tof om te doen want je merkt aan de kinderen dat ze het fijn vinden dat er zoveel aandacht voor ze is. Toch zijn er ook een paar die het lastig vinden dat we ons ermee bemoeien. Kinderen accepteren niet altijd alles. Dat is het moeilijkst, vind ik. Maar daar leren we van.”

In de leergemeenschap dragen de Avansstudenten ideeën aan en denken ze mee over moeilijke vraagstukken. Ook werken ze samen met het basisonderwijs om ervoor te zorgen dat elk kind zich thuis voelt. Docent Cornelisse denkt dat deze nieuwe manier van werken haar vruchten afwerpt. “Studenten stellen vragen die echt te maken hebben met de beleving van kinderen.”

Kennisdeling

Volgens de docent kan het lastig zijn voor een kind om zich aan te passen aan een compleet nieuwe omgeving. “De kennisdeling tussen het basisonderwijs, de gemeente, instellingen en onze studenten is daarom inspirerend. Omdat er vanuit verschillende invalshoeken over wordt nagedacht. We merken ook dat de studenten erg gemotiveerd zijn omdat ze een concrete opdrachtgever hebben. Ze zien direct waar ze het voor doen.”

Ook basisschoolleraren zijn aangenaam verrast over de observaties van de Avansstudenten. “Ik hoor ze vaak zeggen: ze kijken echt anders dan wij. De aangedragen ideeën, nemen zij beslist serieus.”