‘Dwalers’ zijn dementerende ouderen die de weg naar huis niet meer weten en verdwalen. Om deze steeds groter wordende groep patiënten te helpen hebben vier studenten in de minor Ergonomisch Ontwerpen een ‘slimme’ jas ontwikkeld. Punt sprak met de studenten.

Lees hier het artikel van Punt.

De jas heeft als extra toevoeging een navigatiesysteem. Die moet de dwaler helpen de weg terug te vinden als hij of zij verdwaald is.

Scherm

Het idee achter de jas is simpel, de techniek is lastiger zo vertellen Avansstudenten Mens en Techniek Leon Smolenaers en Hans Ponssen en Saxionstudent Marèll Talsma. “Een navigatiesysteem in de jas moet het mogelijk maken dat een dwaler de weg naar huis vindt en dat mantelzorgers op een scherm kunnen zien waar de patiënt zich bevindt.”

De studenten ontwikkelden de jas in opdracht van Kinetic Analysis, een jonge onderneming die vooral slim textiel maakt voor topsporters maar ook op zoek is naar andere toepassingen van slim textiel.

Paniek

Patiënten moeten in een vroeg stadium van hun ziekte leren werken met de jas die naast navigatie ook hartslag en ademhaling moet meten. “Dat zijn belangrijke signalen voor de mantelzorger die op die manier kan zien of de patiënt in paniek is”, legt Leon uit.

De jas is vooral bedoeld voor dementerenden die zelfstandig wonen. Een andere belangrijke feature op de jas is daarom de thuisknop. Marèll: “Als de drager van de jas die indrukt leidt het navigatiesysteem hem terug naar zijn woning.”

De studenten hebben tijdens hun minor een werkend prototype gemaakt, maar beseffen ook dat er nog veel vervolgstappen nodig zijn om het product op de markt te krijgen. “Bij het vervolgtraject moeten ict-ers betrokken worden die een portaal maken waarop mantelzorgers inloggen en het navigatiesysteem moet worden gefinetuned”, zegt Hans. Opdrachtgever Kinetic Analysis heeft aangegeven door te gaan met het project.