Ongeveer 900 eerstejaarsstudenten van Avans Hogeschool zijn bij de start van hun opleiding aan de slag gegaan met een concreet beroepsvraagstuk vanuit de Efteling. ‘Hoe ziet een attractiepark er in 2030 uit’, is de opdracht waarover zij zich in groepsverband de komende 10 weken buigen. Het is een van de spraakmakende voorbeelden waarmee de Academie voor Algemeen en Financieel Management (AAFM) uit Breda en de Academie voor Financieel Management (AFM) uit Den Bosch invulling geven aan de moderne onderwijsvisie die zij realiseren.

Het is een vorm van onderwijs, waarin de student vanaf het begin van hun studie aan de slag gaat met opdrachten uit de praktijk. Steeds meer werkgevers weten dan ook de weg naar Avans Hogeschool te vinden. Studenten die met creatieve ideeën en oplossingen komen, werken aan uiteenlopende opdrachten.

Zo hebben eerstejaarsstudenten van de opleiding Human Resource Management (HRM) praktijkopdrachten gedaan bij diverse regionale organisaties en bedrijven zoals de provincie Noord-Brabant en De Mandemakers Groep (DMG). Bij het provinciehuis hebben studenten zich beziggehouden met vraagstukken over: Passie en Geluk, Cultuurverandering en Krimp en Kwaliteit. Bij DMG hebben studenten een advies gegeven over hoe de bijbaanvacatures efficiënter en effectiever vervuld kunnen worden. Voor KPMG zijn studenten Accountancy en Bedrijfseconomie gevraagd om processen en risico’s van een klant in kaart te brengen. Ook controleren ze de jaarrekening en geven adviezen van die klant. Voor Sligro gaan studenten aan de slag met het beschrijven van het in- en verkoopproces van het bedrijf.

Uitdagende beroepsvraagstukken

AAFM en AFM geloven dat in modern beroepsonderwijs duurzame partnerships met het werkveld de ruggengraat vormen van de opleidingen. Daarom komen de eerstejaarsstudenten vanaf het moment van binnenkomst direct in aanraking met echte vraagstukken vanuit de beroepspraktijk. Dit past in de onderwijsvisie van de opleidingen: de zelfstandige, actieve student die vanuit een continue stroom van uitdagende beroepsvraagstukken met aansprekende partners de eigen vakinhoudelijke en persoonlijke ontwikkeling vormgeeft.

Docent als coach

In de eerste periode zijn studenten van meerdere opleidingen uit het economisch domein samengevoegd. Studenten Bedrijfseconomie, Accountancy, Bedrijfskunde en HRM werken vanuit multidisciplinaire invalshoeken aan de opdracht. Dit is vergelijkbaar met de latere beroepspraktijk waarin meerdere disciplines samenkomen. De docent vervult hierbij de rol als coach en herhaalt niet de theorie uit de boeken, maar past deze samen met de groep toe op een continue stroom van actuele bedrijfsvraagstukken.