4 studenten hebben een oplossing bedacht voor de grootste supermarktergernissen: iets niet kunnen vinden en thuis ontdekken dat je iets vergeten bent. Met de winkelkar van de toekomst vind je feilloos alle producten. De studenten ontwikkelden hun winkelkar bij de Innovative Studio bij Avans Hogeschool.

Bij de Avans Innovative Studio ontwikkelen studenten van verschillende opleidingen en scholen samen in hele korte tijd nieuwe innovatieve ideeën. Ze doen dit altijd in opdracht van een bedrijf. In dit geval was de opdrachtgever Coca-Cola European Partners. Meerdere teams gingen aan de slag met hun opdracht ‘ontwerp het winkelschap van de toekomst’.

De opdrachtgevers kozen het idee van het team van Mariska Setoe, Daan Opmeer, Emma de Ridder en Yessin Vogelsangs als favoriet. Mariska studeert Verpleegkunde bij Avans Hogeschool, Daan volgt de opleiding Productontwerp bij de HvA en Emma en Yessin studeren Human Technology bij KW1C.

Nooit meer dwalen

Mariska: ‘We hebben eerst gepolst wat de grootste ergernissen zijn in de supermarkt. Niks kunnen vinden en dingen vergeten stonden ruim bovenaan. Dus dat probleem wilden we aanpakken. Ons idee gaat dan ook niet over het winkelschap van de toekomst maar de winkelkar van de toekomst.’ Het idee is ogenschijnlijk simpel: bevestig aan ieder karretje een tablet. Als je de winkel binnenkomt check je met je klantenkaart in en jouw profiel verschijnt op de tablet. Vervolgens upload je je boodschappenlijstje, of kies je je gebruikelijke, een alternatieve of de uitgebreide route. Op de tablet zie je precies waar je naartoe moet, wat er in de aanbieding is en welke producten goed passen bij jouw boodschappen.

De kar van de toekomst biedt ook nog een aantal andere voordelen: hij scant direct de producten die je in je kar legt, en controleert ook nog eens de versheid van het product. Daan: ‘Nu krijg je in de supermarkt vaak alleen korting als een product de volgende dag over datum is. Ons idee is om klanten naarmate een product ouder wordt steeds iets meer korting te geven. Dan voorkom je dat klanten alleen het meest verse product kopen en de rest laten staan.’

Van concept naar kar

Marc van Venrooij, Senior Manager Online bij Coca-Cola European Partners, was blij verrast door het idee: ‘Het concept is concreet, innovatief, creatief en heel belangrijk: het lijkt haalbaar en uitvoerbaar op redelijk korte termijn. We willen dit idee heel graag met onze klanten, in dit geval grote supermarkten, delen. We gaan nu eerst alle ideeën vanuit alle groepen evalueren. Een paar ideeën uit andere groepen willen we toevoegen aan een totaalconcept rondom ‘De supermarkt van de Toekomst’. Vervolgens willen we gaan kijken of we de concepten samen met onze klanten verder op kunnen pakken in een concreet plan.’

Avans Innovative Studio

De Innovative Studio is een unieke plek in het hoger onderwijs. Marc van Venrooij: ‘De kwaliteit van de geleverde concepten is boven onze verwachting. Juist de mix van verschillende studenten van verschillende leeftijden en opleidingen heeft voor een gedegen uitwerking gezorgd.’

De vier studenten zijn inmiddels alweer aan de slag met nieuwe opdrachten en opdrachtgevers. Voor de gemeente Breda zoeken ze naar beter vervoer voor rolstoelsporters en voor stichting SKOSO in St. Oedenrode denken ze mee aan een onderwijsconcept waarbij leerlingen leren innoveren.