Volgens studenten is Avans de meest duurzame hogeschool van Nederland. Dat werd bekend bij de uitreiking van de ‘SustainaBul’ van de organisatie Studenten voor Morgen. Avans investeert volop in duurzaamheid in de breedste zin van het woord: het belangrijkste is studenten opleiden met bewustzijn voor mens, milieu en welvaart.

Voor de uitreiking van de jaarlijkse SustainaBul rangschikken de ‘Studenten voor Morgen’ universiteiten en hogescholen op volgorde van duurzaamheid. Ze sturen de instellingen een vragenlijst en geven punten op grond van de antwoorden en bewijsstukken. De vragen van de studenten gaan onder meer over onderwijs en onderzoek: is het thema duurzaamheid in het lesprogramma verweven en doen medewerkers onderzoek naar bijvoorbeeld milieuvriendelijke technieken?

Avans blinkt wat betreft duurzaamheid uit op een aantal vlakken. Avans is bijvoorbeeld de eerste hogeschool met een AISHE 2 sterren-duurzaamheidskenmerk voor alle opleidingen. Daar is in de afgelopen 4 jaar hard aan gewerkt. Daarnaast is duurzaamheid een speerpunt voor alle expertisecentra voor praktijkgericht onderzoek van Avans.

Green Office voor studenten

Sinds mei heeft Avans ook een 'Green office' voor studenten. Het Green office is voor en door studenten opgezet. Het is een platform waar studenten en medewerkers duurzame ideeën kunnen doorontwikkelen en geeft studenten invloed binnen de muren van de organisatie.

Wageningen nummer 1

De SustainaBul is een ranglijst van universiteiten en hogescholen. Wageningen Universiteit scoort opnieuw het hoogst. De hoogst genoteerde hogeschool is Avans op de zevende plaats.