800 strobalen en 2 dagen werk. Veel meer was er niet nodig voor 12 asielzoekers en een groep Avansstudenten om 3 bouwwerken uit de grond te stampen. Vrijdagmiddag 2 september wordt het geheel officieel geopend.

“Eigenlijk heb ik nog veel meer strobalen nodig om de constructie verder uit te breiden. Maar loop mee naar boven, daar is het terras.” Nabil is een van de 12 asielzoekers die samen met Avansstudenten gebouwd heeft aan een eigen constructie. “Ken je dat palmbomeneiland in Dubai? Zoiets wilde ik eigenlijk maken.”

Workshops

De afgelopen week heeft Avansdocent Gie Steenput workshops gegeven aan bewoners van het naast Avans gelegen AZC. Tijdens die workshops kregen ze de kans om bij de hogeschool hun eigen ontwerpen en maquettes te maken. 3 daarvan zijn uiteindelijk met hooibalen levensgroot nagebouwd.

Minor

“De Academie voor Bouw & Infra heeft het initiatief genomen tot een Avansbrede minor rondom vluchtelingenproblematiek”, vertelt docent Eefje Hendriks. Zo zijn er verschillende studenten die voor hun afstuderen een ontwerp maken voor tijdelijke en permanente huisvesting van statushouders en vluchtelingen. “Maar ook een opdracht als deze past natuurlijk prima in zo’n minor. Eerste- en tweedejaarsstudenten Bouwkunde en studenten van de minor Architectuur hebben de afgelopen dagen de asielzoekers geholpen met het stabiel maken van de ontwerpen en de bouw van de constructies daarnaast hebben ze ook de veiligheid bekeken.”

Nabil heeft de smaak van het bouwen te pakken. “Voorheen was ik salesmanager in een kledinghandel, maar dit is ook erg leuk. Ik zou best architect willen worden.”

Opening

Vrijdag opent bestuursvoorzitter Paul Rüpp de constructies officieel in gezelschap van asielzoekers en studenten. De 3 gebouwen blijven zeker een week staan.