Vrijwilligersorganisaties, sportclubs en initiatieven die vragen hebben op het gebied van communicatie kunnen zich aanmelden voor ‘gratis communicatieadvies’. In samenwerking met Breda Actief gaan eerstejaarsstudenten communicatie aan Avans Hogeschool communicatie in september aan de slag met projecten bij maatschappelijke organisaties in Breda. Zij brengen communicatieadvies uit over websites, het inzetten van social media, het opzetten van een evenement, een nieuwe folder of een promotiefilmpje. Bredase organisaties kunnen zich nu kosteloos opgeven. Dit kan tot 3 juli via www.breda-actief.nl.

Reuring in de tent

De afgelopen jaren hebben verschillende organisaties advies ingewonnen bij studenten. Uit voorgaande edities blijkt dat het project van Avans zorgt voor een win-win-win situatie. Studenten delen kennis op het gebied van communicatie waardoor organisaties nieuwe kennis en kunde maar ook zeker een nieuwe kijk in huis halen. De jongeren worden op hun beurt door de kennismaking maatschappelijk bewust. Deze combinatie zorgt weer voor een positieve bijdrage aan de stad. Avans zorgt daarbij voor de inhoudelijke aansturing en Breda Actief adviseert Avans door de verbinding te leggen met geschikte organisaties. Ook adviseert de stichting organisaties hoe optimaal gebruik te maken van deze vorm van jongerenparticipatie.

Dat het project al een aantal jaren succesvol is blijkt al uit het effect van de komst van de studenten: “We vinden het fantastisch dat we zoveel aanloop hebben van communicatiestudenten die met hun project bezig zijn. We merken nu al het verschil in sfeer en dan moet het advies nog komen. Het zorgt echt voor reuring in de tent.“ vertelde Rob Koster van De Honingraad over de komst van de studenten tijdens afgelopen editie.

Hoe werkt het en wat levert het op? In september starten vier of vijf klassen eerstejaarsstudenten aan de opleiding Communicatie bij Avans Hogeschool. Elke klas gaat aan de slag bij één organisatie met vier doelgroepgerichte communicatiemiddelen, waaronder een (online) video en een folder. Het project duurt 9 weken en loopt van 2 september tot 1 november 2016. Het levert organisaties gratis advies, ontwerpen voor nieuwe communicatiemiddelen en ervaring met jonge en energieke studenten op. Ook lopen studenten tijdens het project een dag mee in de organisatie. Er zijn geen kosten aan verbonden aan deelname. Wel is minimaal één aanspreekpunt nodig die de studenten van input en antwoorden kan voorzien.

Meedoen

In samenwerking met Avans Hogeschool zoekt Breda Actief naar enthousiaste vrijwilligersorganisaties, stichtingen, verenigingen, buurt-, wijk- en burgerinitiatieven die graag meedoen. Op 4 juli selecteert Avans Hogeschool uit alle aanmeldingen vier of vijf organisaties die kunnen deelnemen. Het aanmeldingsformulier is te vinden op www.breda-actief.nl. Aanmelden kan tot maandag 4 juli. Vragen over het project of aanmelden kunnen gesteld worden aan Isabelle Leijser via: [email protected] of 076-5233555.