Nieuws

Doe inspiratie op buiten de hogeschool. In dat kader gingen studenten van de Academie voor Marketing en Business Management in Breda afgelopen maandag naar The Road. Dat is een jaarlijks terugkerend symposium waar jonge ondernemers vertellen over hun carrière.

‘Ondernemerschap willen we als academie bij onze studenten op allerlei manieren stimuleren, binnen en buiten de school. Voor ondernemerschap is lef, doorzettingsvermogen, een flinke dosis zelfkennis en inspiratie nodig’, zegt docent Inge van der Heijden. ‘Daarnaast willen we studenten zo vaak mogelijk uitdagen het pand van Avans te verlaten en juist buiten inspiratie op te doen. Get out of the building. Dan kun je de binnen Avans opgedane kennis veel beter plaatsen.’

Toekomst

‘Ik ben bezig met het starten van een onderneming, dan is alle informatie die ik kan krijgen over start-ups meegenomen’, zegt Maba Jarbou, eerstejaarsstudent Small Business en Retail Management. ‘Ik vond Jasper Castelein, de oprichter van Opposuits, daarom ook erg interessant. Hij vertelde vooral over zijn eigen ervaringen met ondernemen. Zelf ben ik nog lang niet zo ver als hij nu is, maar het zijn wel zaken waar ik in de toekomst wat mee kan.’

Maba is ook erg te spreken over de bijdrage van Jordi van de Bovenkamp, creatief directeur van Boomerang. ‘Hij heeft voorbeelden gegeven van marketingcampagnes die meteen inspelen op de actualiteit. Daar zaten veel grappen bij, dat werkt altijd goed.’

Afstudeerproject van 24 miljoen euro

Docent Inge van der Heijden is vooral geïnspireerd door Marco Aarnink van drukwerkdeal.nl. ‘Marco heeft van zijn afstudeerproject een bedrijf gemaakt en dat weten te verkopen voor 24 miljoen euro. Zijn verhaal straalde lef, visie en daadkracht uit.’

The Road wordt georganiseerd door studenten van de Tilburg University. Van der Heijden hoopt dat studenten van de universiteit en Avans elkaar vaker gaan ontmoeten en samenwerken. ‘Er gebeuren al mooie dingen op dat gebied zoals het Brabants Ondernemerschap Duel, maar uiteraard mag dit nog veel en veel vaker gebeuren. Toevallig sprak een student me vandaag aan: “Mevrouw, we willen vaker naar dit soort evenementen. Laten we een platform creëren zodat we elkaar als studenten van verschillende instellingen op de hoogte kunnen houden”. Dan denk ik: doel bereikt!’