Bedrijven, banken, overheden en maatschappelijke organisaties profileren zich graag als duurzaam. En sinds enkele jaren heeft het duurzaamheidsvirus ook Avans Hogeschool te pakken. Maar is het een hype of noodzaak? In de Studium Generale-bijeenkomst van 12 mei maken we kort kennis met wetenschappers en politici die ons aansporen duurzaamheid écht serieus te nemen en niet af te doen als een hype of ‘soft denken’.

De meeste mensen associëren duurzaamheid met de opwarming en uitputting van de aarde. Maar duurzaamheid omvat veel meer. Het gaat om onze aarde en natuur, maar ook om gezondheid, welzijn, mensenrechten  en welvaart. Het gaat om Planet, People en Prosperity, invalshoeken die sterk met elkaar samenhangen.

Duurzaam verder helpen

Alle academies van Avans spannen zich in om duurzaamheid vanzelfsprekendheid te maken binnen de inhoud van het onderwijs. Zo ook binnen de Academie voor Sociale Studies, met als doel om studenten af te leveren die onze maatschappij op een duurzame wijze verder helpen.

Het is de bedoeling om tijdens het Studium Generale de kern van duurzaam denken en doen uiteen te zetten. En natuurlijk vragen we ons af wat duurzaamheid met het sociaal werk van doen heeft aan de hand van de hoofdvraag van deze bijeenkomst: is duurzaamheid binnen sociaal werk een hype of noodzaak?

Studium Generale 2016

In de periode april tot en met juni organiseert ASB een reeks van 7 actualiteitencolleges. Vanaf 28 april staat er elke week op donderdagmiddag een onderwerp centraal dat relevant is voor professionals uit het maatschappelijk domein. De onderwerpen die dit jaar op de rol staan zijn onder andere de vluchtelingencrisis en duurzaamheid. De bijeenkomsten zijn vrij toegankelijk.

Studium Generale: Duurzaamheid hype of noodzaak? vindt plaats op donderdag 12 mei van 14.40 tot 16.25 uur. Locatie is Avans Hogeschool, Hogeschoollaan 1 in Breda, collegezaal HA401. De volgende Studium Generale-data zijn 19 mei, 16 mei, 2 juni en 9 juni.