David Dubach heeft met zijn scriptie over schadevergoedingen bij vluchtvertragingen de Scriptieprijs 2016 van de Juridische Hogeschool Avans-Fontys (JHS) gewonnen. Hij wint daarmee een cheque van 1.000 euro.

Scriptieprijs Juridische Hogeschool

Foto: Bas Govers

Voor DAS rechtsbijstand onderzocht David claimmogelijkheden voor cliënten, zo schrijft Punt. Zij kunnen een schadevergoeding claimen als ze vertraging hebben opgelopen met hun vliegtuig, maar dat kan juridisch ingewikkeld zijn.

‘Geen sexy materie’

De jury prijst Davids aanpak voor een procesrechtelijk onderwerp. ‘Doorgaans is dat geen sexy materie, maar voor de praktijk van een rechtsbijstandsverzekeraar als DAS is het onderzoek niettemin relevant. De opbouw is gedegen en mondt natuurlijkerwijze uit in de conclusie, die nog eens extra vorm heeft gekregen in een stroomschema. De bronnenlijst, grotendeels EU-georiënteerd, maakt indruk.’

Hoofd AIVD te gast

De prijs werd uitgereikt na afloop van het HELLO YOU!-event van de Juridische Hogeschool. Te gast was Rob Bertholee, hoofd van de Algemene Inlichtingen en Veiligheidsdienst (AIVD).

Naast David waren Lizzy Rovers en Denise Janssen genomineerd. Die laatste won wel de Avans Scriptieprijs, maar greep naast het bij de Scriptieprijs van de JHS.