Een zaal vol CEO’s uit het bedrijfsleven en Avansstudenten Small Business en Retail Management discussieerden op 10 maart over de ontwikkelingen en toekomst van de retail. “Retail in zijn oude vorm is dood”, stelde spreker Jorij Abraham van Shopping Tomorrow. “Daar waar een ondernemer de verbreding zoekt, eigen producten brengt of duidelijk waarde toevoegt, online gaat of de on- en offline verkoop verbindt, is juist een enorme groei te zien.” Ook prof. dr. ir. Kitty Koelemeyer, hoogleraar Retail en Marketing van Nyenrode Business Universiteit, beaamde dat en gaf de aanwezigen feiten en inspirerende voorbeelden.

Retailevent Get Inspired for tomorrow

Dagvoorzitter Kasper Klaarenbeek (rechts) kondigt de TED-talk van Jorij Abraham aan. (Foto: Imara Angulo)

Maar liefst 454 mensen meldden zich aan voor deze tweede editie van het VEDIS|Avans Retailevent ‘Get inspired for tomorrow’. Zij werden door de sprekers meegenomen in een betoog over de onvermijdelijke opkomst van internationale marktplaatsen als Amazon en Alibaba. En kregen antwoord op vragen als: kunnen kleinere bedrijven meeliften op het succes van de e-commercegiganten of maken deze giganten het juist lastiger om te overleven? En welke strategieën kiezen bedrijven en hoe succesvol zijn deze? Tijdens het College Tour-interview vroeg Rupert Parker Brady aan Krein Bons, CEO van Van Haren, hoe Van Haren met deze ontwikkelingen omgaat. “Het huidige concept met service tegen budgetprijzen werkt. De dozen blijven.” Dit weerhoudt de schoenenfirma er niet van om al te experimenteren met 3D-geprinte schoenen.

Vooruitlopen

Via een livestream keken 120 tweedejaarsstudenten mee. Zij konden geen vragen stellen, maar via de twitterwall wel deelnemen aan de discussie. “Interactiviteit en vooruitlopen op de ontwikkelingen in de markt zijn kernelementen in onze opleiding”, stelde adjunct-directeur Carolien Giesen. “Daarom zoeken we de samenwerking op met partijen zoals VEDIS Retailplatform en Shopping Tomorrow en organiseren we gezamenlijk evenementen zoals deze.”

Tijdens het evenement in het Atrium van Avans Hogeschool in Den Bosch vond ook de officiële aftrap van de VEDIS RETAIL scriptieprijs 2016 plaats. Door deze prestigieuze samenwerking van VEDIS met Nyenrode Business Universiteit en NIMA kunnen laatstejaars wo/hbo-studenten naam maken met hun scriptie over een onderwerp dat relevant is voor retail en €3.000 winnen. Ook bevordert de prijs wetenschappelijk en toegepast wetenschappelijk onderzoek. Meer informatie staat op de site van VEDIS. (LINK: www.vedis.org )

Positieve toon

Hoewel de leegstand in de winkels soms anders doet vermoeden, groeit het aantal banen in de retail bovengemiddeld. De toon tijdens dit evenement was dan ook positief. Wel verschillen de meningen over de beste manier om kansen te grijpen. Een deel van de aanwezigen verwacht het meeste van kleine winkels met eigen producten zoals een pindakaasspeciaalzaak in Amsterdam, een ander deel zet juist in op verbreding van het assortiment zoals bol.com doet met kleding.