Avans Hogeschool investeert fors in duurzame energie. Van februari tot mei 2016 plaatst de hogeschool 1400 zonnepanelen op de daken van 5 Avansgebouwen: aan de Hogeschoollaan, de Beukenlaan en beide gebouwen aan de Lovensdijkstraat in Breda en op het gebouw aan de Onderwijsboulevard 215 in ’s Hertogenbosch.

Avans investeert 756.000 euro in de zonnepanelen. Dit verwacht de hogeschool in 11 jaar terug te verdienen. Met 1400 zonnepanelen wekt Avans straks 380.000 kWh zonnestroom op. Dat is bijna 4 procent van het jaarlijkse elektriciteitsverbruik. Avans is één van de eerste hogescholen in Nederland die op zo’n grote schaal gebruikmaakt van zonnepanelen.

Gekoppeld aan onderwijs

Van de aanschaf van de zonnepanelen heeft de kennisinstelling meteen een leermoment gemaakt: lectoren en docenten keken bijvoorbeeld mee naar de kwaliteitseisen van de zonnepanelen. Ook gebruiken docenten en onderzoekers de data van de zonnepanelen in de lessen.

Avans Duurzaam

Avans hogeschool streeft ernaar een duurzame organisatie te zijn. Op het gebied van milieu en op het gebied van onderwijs en bedrijfsvoering. Avans leidt studenten op met bewustzijn voor mens, milieu, welzijn en investeren in de lange termijn. Ook koopt Avans vanaf dit jaar uitsluitend groene energie in. In 2020 wil Avans in totaal 30 procent minder energie verbruiken dan in 2005. Onder meer door efficiënter om te gaan met onderdelen als inkoop, vervoer, catering en afvalverwerking.