Een veertigtal studenten van de Academie voor Bouw en Infra van Avans Hogeschool in Tilburg maakte voor basisschool het Perspectief in Antwerpen een driedimensionaal bamboedoolhof. Vrijdag 22 januari is de officiële inhuldiging van het geheel uit natuurlijke materialen vervaardigde speeltoestel.

De bijzondere samenwerking tussen de Antwerpse basisschool en Avans kwam tot stand tijdens een informeel contact tussen hogeschooldocent Gie Steenput en de bevriende toenmalige directeur van het Perspectief. “De school was klaar voor een nieuw speeltoestel, het oude was te klein en voldeed niet meer aan de veiligheidsvoorschriften.”, aldus Steenput.

Kennis en financiering

“Daarnaast verliep door taalachterstand onder de leerlingen de communicatie stroef, de kinderen maakten traag vriendjes. Door samen dit project te starten zijn de twee problemen opgepakt”, geeft de hogeschooldocent aan. Beide partijen waren het over de samenwerking dan ook snel eens. Avans leverde de kennis voor het project en het Perspectief regelde financiering bij de gemeente Antwerpen.

Het definitieve ontwerp van het speeltoestel, dat naast bamboe bestaat uit henneptouw, komt van de laatstejaars studenten Architectuur. Het gebruikte materiaal is vijf keer sterker dan traditioneel hout en beter voor het milieu. In het ontwerp zijn de wensen van de leerlingen van het Perspectief verwerkt. “Samen hebben ze het driedimensionaal bamboedoolhof, zoals je het speeltoestel ook kunt omschrijven, in vier dagen gebouwd”, stelt Steenput.