Op de dag van de duurzaamheid, 9 oktober, slaan meer dan 30 partijen uit de regio Hart van Brabant de handen ineen. Zij gaan samen aan de slag met het isoleren van woningen en het opwekken van energie. De ambitie is om binnen twee jaar minstens tweehonderd woningen in de regio energieneutraal te maken en in drieduizend woningen een duurzame maatregel te nemen. Avans Hogeschool is 1 van de 30 partijen.

Een kwartiermaker gaat huiseigenaren begeleiden die hun woning Nul-op-de-Meter willen maken. En elke gemeente start een project voor het isoleren van bestaande woningen. Daarbij wordt nauw samengewerkt met energiecoöperaties, lokale ondernemers en Buurkracht.

Bij de partijen zitten onder meer gemeenten, energiecoöperaties, Stichting KIEN, Avans Hogeschool, Enexis, duurzame ondernemers en de Midden Brabantse Ontwikkelingsmaatschappij voor Energie en Duurzaamheid.

Deelname Avans Hogeschool

Avans kan door studenten in te zetten een ondersteunende rol kan spelen bij de (tussentijdse)evaluatie van de diverse uitvoeringsprojecten. Ook kunnen stagiairs projectondersteuning bieden.
Avans Hogeschool ondersteunt het initiatief onder andere door de medewerking van het Avans Expertisecentrum Duurzame Innovatie (EDI). Het EDI verricht praktijkgericht onderzoek naar vernieuwing op het gebied van techniek met aandacht voor energievoorziening.