Een uniek en duurzaam interieur waar je nooit op uitgekeken raakt. Dat is in een wegwerpmaatschappij moeilijk te bereiken. Maar het project Levende kleuren brengt daar verandering in. Bij de expositie ‘Time will change’ tijdens de Dutch Design Week 2015, toont het collectief van onderzoekers, producenten en kunstenaars hoe veranderende, natuurlijke kleuren interieurontwerp drastisch kunnen beïnvloeden.

Levende kleuren is een project van Avans Hogeschool (onderzoek en onderwijs), het Centre of Expertise Biobased Economy, buroBELÉN (art-direction) en diverse bedrijven en ontwerpers zoals Rubia Natural Colours, Amsterdams Grafisch Atelier (AGA), Textiellab, Rigo verffabriek en textielproducent Febrik. De partners combineren technische en chemische kennis van plantaardige kleurstoffen met vernieuwende en duurzame ontwerpen.

Meekraprood en bessenblauw

Natuurlijke kleuren zoals meekraprood, brandnetelgroen of bessenblauw hebben als groot voordeel dat ze duurzaam te produceren zijn. Maar sommige natuurlijke kleuren hebben ook de eigenschap dat ze in de loop der tijd verkleuren of vervagen. Door te onderzoeken hoe dit precies gebeurt, kunnen ontwerpers die verandering juist slim toepassen. Dit levert unieke objecten op zoals een vloerkleed dat langzaam verkleurt van roze naar lichtgeel, gordijnen waarop langzaam een patroon tevoorschijn komt en akoestische muurbekleding die er vanuit iedere hoek anders uitziet.

Behang, tapijt en levende muren

Tijdens de Dutch Design Week 2015 presenteert Levende kleuren in het Van Abbemuseum de resultaten van het meerjarige (onderzoeks)project. Behang, levende muren, diverse textielmaterialen en afstudeerwerken van studenten van AKVlSt Joost laten samen een duurzaam interieur zien met een uniek karakter.

Het project Levende kleuren is mogelijk gemaakt door de RAAK-financiering van het SIA en wordt ondersteund door de contactgroep Textiel en de stichting Kleur en Visie

Dutch Design Week

De resultaten van het project Levende kleuren zijn de gehele Dutch Design Week van 17 oktober tot 25 oktober te bekijken in het Van Abbemuseum