Prostituees zijn slimme, zelfstandige en gelukkige vrouwen. Ondanks de legalisering van het beroep in 2000, is dit niet het beeld dat mensen hebben van sekswerkers. En de nog steeds dominante negatieve beeldvorming werkt in hun nadeel. Avans-student Evi van Orsouw onderzocht hoe ervaringsdeskundigen en hulpverleners het beeld kunnen bijstellen. Voor het essay dat zij schreef over haar onderzoek, ontvangt ze van vakblad Maatwerk de jaarlijkse Studentenprijs.

Hoofdredacteur van Maatwerk, Marian Kremers, reikte de prijs op vrijdag 18 september uit aan Evi van Orsouw. Van Orsouw rondde voor de zomer haar studie Sociaal Pedagogische Hulpverlening aan Avans Hogeschool in Den Bosch af met het onderzoek ‘Ik prostitueer dus ik ben’.

Onbekend en onbemind

Voor het onderzoek sprak Van Orsouw met sekswerkers en liet ze vooral vrijwilligers kennismaken met ervaren sekswerkers. Van Orsouw: ‘Die gesprekken met ervaringsdeskundigen maakten soms grote indruk op de deelnemers aan het onderzoek. Zij gingen naar huis met een compleet nieuw beeld van hoe de mens achter het stigma ‘prostituee’ eruit kan zien.’

En daar zit volgens Van Orsouw een waardevolle les voor hulpverleners. ‘De sekswerker’ bestaat volgens Van Orsouw niet. Er is zowel een uitgebuite en ongelukkige sekswerker, als een zelfbewuste en gelukkige sekswerker. Het is volgens haar zaak om het beeld compleet te maken, bij hulpverleners en het brede publiek. Op die manier kunnen de prostituees beter hun positie bepalen in de maatschappij. ‘Door simpelweg in gesprek te gaan met ervaren sekswerkers kunnen hulpverleners heel erg veel leren.’

Het onderzoek van Van Orsouw is onderdeel van een breder project van het lectoraat Integrale veiligheid van Avans Hogeschool samen met het pilot-inloopcentrum Terecht van het Leger des Heils in Eindhoven.

Essay in tijdschrift Maatwerk

In het oktobernummer van het landelijke vakblad Maatwerk licht Van Orsouw haar visie toe op het belang van ervaringsdeskundigen en betere voorbereiding op praten over seks in opleidingen voor sociale hulpverleners. Maatwerk is een vakblad voor maatschappelijk werkers, studenten sociale studies en mensen die geïnteresseerd zijn in preventie en hulpverlening aan kwetsbare groepen in alle lagen van de samenleving.

Praktijkgericht onderzoek

Praktijkgericht onderzoek is belangrijk voor Avans Hogeschool. Meer dan 20 lectoren verdeeld over 6 expertisecentra doen samen met docenten en studenten praktijkgericht onderzoek. Binnen de expertisecentra werken zij samen met partners uit de praktijk aan actuele onderwerpen en concrete vraagstukken. De maatschappij krijgt antwoorden op vragen, docenten vergaren nieuwe kennis en studenten ontwikkelen een onderzoekende houding.