Terwijl de meeste acties voor Serious Request 2015 nog verzonnen moeten worden, staan de Bredase studenten Forensisch Laboratoriumonderzoek van Avans Hogeschool al in de startblokken voor hun Forensathon. Op 16 september volgen zij 24 uur lang college om geld in te zamelen voor onderwijs in conflictgebieden, het goede doel van Serious Request dit jaar.

Een aantal docenten van de Avans Academie voor de Technologie van Gezondheid en Milieu organiseert de marathon van forensisch onderwijs. De Forensathon staat geheel in het teken van dierenmishandeling en wildlife crime: het verwonden of doden van wilde dieren. “Binnen ons onderwijs valt op dit gebied nog veel winst te behalen. En op langere termijn is dit een richting die voor onze Forensisch Onderzoek-studenten heel interessant kan zijn”, aldus initiatiefnemer Kay Michiels over het thema.

Tijdens de Forensathon geven verschillende experts gastcolleges over wildlife crime. Professor John Cassella van de Engelse Staffordshire University trapt de lesmarathon af met een Skype-college over de gelijkenissen en verschillen tussen wonden bij mens en dier. Een andere prominente gastdocent is Christiaan van der Hoeven, wildlife crime fighter van het Wereld Natuur Fonds.

Docent Kay Michiels neemt de studenten om 12 uur mee de nacht in met het college ‘Who shot Bambi’s mom?’ In het holst van de nacht en de vroege ochtend zoeken de studenten de donkere kant van wildlife crime op: onderzoekers Chris Pellemans en Marco Bosmans vertellen dan over sporenonderzoek voor en na begraving.

Wakker blijven

Ruim 60 studenten hebben zich al opgegeven om 24 uur les te volgen. Zij hebben sponsors die voor ieder uur een bijdrage leveren. Daarnaast kunnen medewerkers en andere geïnteresseerden geld doneren.

Om 24 uur wakker te blijven zijn er niet alleen colleges: sportcentrum BRESS organiseert een aantal sportclinics en de studenten werken aan het oplossen van een moordzaak.

Serious Request en onderwijs in conflictgebieden

Initiatiefnemer en docent Kay Michiels over de reden om actie te voeren: “Het doel van Serious Request dit jaar is onderwijs voor jongeren in conflictgebieden. Als docent en als student zie je van dichtbij hoeveel impact onderwijs heeft op een leven. Daarom vinden we het als onderwijsinstelling logisch om hiervoor geld op te halen.”

Het Glazen Huis staat dit jaar in Heerlen, waar de dj’s van 3FM aandacht vragen voor arme jongeren in conflictgebieden zoals Syrië en Zuid-Soedan die niet naar school kunnen.

De Forensathon begint op 16 september om 9.00 uur aan de Lovensdijkstraat 63 in Breda, en eindigt om 9.00 uur op 17 september.

De studenten sponsoren kan door geld over te maken op rekeningnummer NL 31 RABO 0188917764 onder vermelding van “2802/189999 sponsoring Serious Request” of door op 16 september geld in de pot te doen bij de receptie van Lovensdijkstraat 63.