Koffiedik hergebruiken voor het kweken van rozen of oesterzwammen. Het is één van de aanbevelingen uit het afstudeeronderzoek van student Small Business & Retail Management Jet Roodbeen. Ze onderzocht hoe koffieketen Doppio Espresso haar bedrijfsvoering kan verduurzamen, meldt Punt.

Koffiedik wordt nu vaak nog gezien als een afvalproduct. Terwijl je er volgens Jet nog veel mee kan. ‘Na elk kopje koffie dat er gemaakt wordt blijft er koffiedik over. Het zou jammer zijn als dit wordt weggegooid. Je kunt er bloemen mee kweken voor op tafel of er oesterzwammen op laten groeien voor in een salade’, aldus de student op de website van Punt.

Scepsis over duurzaamheid

De student melde zich zelf bij de koffieketen om een duurzaamheidsonderzoek uit te voeren. ‘Er heerste nog wat scepsis over duurzaamheid bij Doppio Espresso. Het wordt vaak gezien als saai of “geitenwollensokkig.” Voor mij is het een uitdaging om juist de creatieve en innovatieve kant van duurzaamheid te laten zien.’

Naast het hergebruiken van koffiedik doet de student nog meer aanbevelingen zoals het aannemen van personeel met een afstand tot de arbeidsmarkt, het meten van energiegebruik en het collectief inkopen van groene energie. De laatste twee aanbevelingen worden meteen overgenomen door het bedrijf, de anderen wellicht vanaf 2016.

Tevreden met het resultaat

Duurzaamheid is een hot topic bij bedrijven. ‘Maar hoe duurzaamheid in een bedrijf kan worden toegepast zodat het ook echt iets toevoegt is een vraag die nog vaak onbeantwoord is.’ De koffieketen is uiteindelijk erg tevreden met het onderzoek van Jet. ‘De scepsis bij het bedrijf veranderde in enthousiasme rondom mijn aanbevelingen. Ze waren zeer tevreden met het resultaat.’