Avans Hogeschool behaalde vrijdag 29 mei de tweede plaats in de competitie meest duurzame hogeschool van Nederland. De onderwijsinstelling eindigde op de vijfde plaats in de totale ranking onder universiteiten en hogescholen van de duurzaamheidsprijs SustainaBul. In de categorie Bedrijfsvoering & Integrale benadering was Avans de hoogste stijger.

“Meedoen is belangrijk. Maar zo'n groei en dit resultaat behalen is toch wel heel erg leuk,” vertelt Erin Troost van het programma Avans Duurzaam trots. “Het eindrapport van SustainaBul 2014 bevestigde dat Avans op het gebied van duurzame bedrijfsvoering nog een slag te slaan had. Met name in het zichtbaar maken: de bewijslast. Dit jaar hebben we daar met z’n allen hard aan gewerkt. Ook op de punten onderwijs en onderzoek hebben we dit jaar weer beter gescoord.”

SustainaBul

De SustainaBul is de duurzaamheidsranglijst voor Nederlandse universiteiten en hogescholen. Een jury beoordeelt de onderwijsinstellingen op de integratie van duurzaamheid in hun onderwijs, onderzoek en bedrijfsvoering. En op transparantie en communicatie hierover.

De instellingen leveren bewijs over hoe duurzaam ze bezig zijn aan de initiatiefnemer achter de ranglijst, Studenten voor Morgen. De organisatie gebruikt ieder jaar nieuwe inzichten om universiteiten en hogescholen scherp te houden en ze zo weer een stapje verder te brengen.

AISHE duurzaamheidscertificaat

De SustainaBul werd dit jaar voor de vierde keer uitgereikt, tijdens de eerste Nationale Dag van Duurzaamheid in het Hoger Onderwijs. Wageningen University won voor derde maal op rij de duurzaamheidsprijs SustainaBul. In totaal deden er 21 onderwijsinstellingen mee aan de ranking. De SustainaBul 2015 werd tijdens de SustainaBul Experience uitgereikt door Harm Edens.

Avans timmert hard aan de weg op het gebied van duurzaamheid. Avans is de eerste hogeschool van Nederland die voor álle opleidingen een AISHE duurzaamheidscertificaat aanvraagt. Dit traject wordt eind dit kalenderjaar afgerond.

De SustainaBul top 5:
1. Universiteit Wageningen