Nieuws

De winkelstraat lijkt aan populariteit te verliezen, maar studenten Small Business & Retail Management zien nog wel een toekomst voor de fysieke winkels. Functies als ontspanning, ontmoeten en wonen toevoegen naast het winkelen moet de klanten ook in de toekomst naar binnen lokken.

Tweedejaarsstudenten presenteerden hun concepten voor de winkel van de toekomst deze week aan elkaar, docenten en familie. De groep van Dick van Essen bedacht een lifestyle/modewinkel. ‘We verkopen kleding maar ook diverse huishoudelijke accessoires. We willen in de winkel klanten inspireren. Daarnaast ligt de focus op de online-winkel. Via een lcd-scherm kun je in de winkel online shoppen.’ Een zaak die meer biedt dan alleen het shoppen op zich heeft volgens hem veel perspectief. ‘Je moet klanten weten te inspireren. Een saaie winkel gaat het niet redden in de toekomst.’

Personaliseren

Het concept voor een sieradenwinkel van de groep van Skip Saegaert richt zich op het personaliseren van de producten die verkocht worden. ‘Het unieke aan onze winkel is dat je je sieraad zelf kunt samenstellen in de winkel. Online kun je inspiratie opdoen en vervolgens kun je via een tablet in de winkel je eigen halsketting samenstellen. Een winkel als deze is toekomstbestendig omdat je zelf precies kunt bepalen hoe je het wilt hebben. Daarmee onderscheiden we ons van de rest.’

Diverse functies

‘De winkelstraat heeft toekomst als er meerdere functies aan toegevoegd worden’, denkt ook docent Mechteld Huijsmans. ‘Bijvoorbeeld ontmoeten, ontspannen en wonen naast het winkelen zelf.’ In de concepten van studenten zitten veel technische overeenkomsten. ‘Ze hebben in hun winkels nieuwe technologische ontwikkelingen toegevoegd, zoals iBeacons (kortingsbonnen op je telefoon als je ergens in de buurt bent), digitale passpiegels of de mogelijkheid om te bestellen via een app.’