Avans Hogeschool start een regionaal team dat zich inzet tijdens Nationale Ouderendag op 2 oktober. Het zogeheten lokaal comité Breda is van plan om op deze dag 350 wensen van ouderen te vervullen. Deze week verstuurt Avans aan potentiële deelnemers de eerste kaarten om hun wens mee in te dienen.

Het idee om een lokaal comité op te richten komt van Kitty van der Made, docent van de Academie voor Sociale Studies. Zij ontdekte via haar werkzaamheden vanuit het lectoraat Active Ageing dat in de regio Breda geen lokaal comité actief is voor de Nationale Ouderendag.

Indienen

“Het wordt tijd om daar verandering in te brengen en om als Avans daar een rol in te spelen. Vandaar dat we nu een lokaal comité hebben opgericht. We benaderen de ouderen in onze regio onder andere met het versturen van wenskaarten. Die leveren we bij de mensen thuis en bij zorginstellingen”, aldus Van der Made.

Het doel van Avans is om in totaal 350 wensen in vervulling te laten gaan. Om dat voor elkaar te krijgen zet de Academie voor Sociale Studies zo’n 300 tweedejaarstudenten en ongeveer 70 medewerkers in. Van der Made: “Dat is een hele organisatie. Maar we gaan er voor. We roepen in ieder geval buren, kinderen, andere familieleden en zorgverleners op om deze ouderen te helpen met het indienen van hun wens.”

Soort wensen

Het gaat om wensen die vaak eenvoudig te realiseren zijn, maar waar niet altijd tijd, ruimte of ondersteuning voor is. Bijvoorbeeld een bezoek aan het dorp waar iemand geboren is, een dagje naar zee, een bezoek aan een museum of de dierentuin. "Over het algemeen is de primaire doelgroep 75-plus. Maar leeftijd is slechts een cijfer en we willen niemand uitsluiten", stelt de Avansdocent.

Vervoer

Door de inzet van studenten en medewerkers is het zoals het er nu uitziet geen gebrek aan vrijwilligers, maar om het plan tot uitvoering te brengen is Avans wel op zoek naar chauffeurs met een auto of taxibus. “Omdat onze studenten vaak niet beschikken over eigen vervoer zijn we op zoek naar mensen die ons daarbij kosteloos willen helpen. Dat mogen particulieren zijn, maar ook bedrijven. Je kunt je via de website http://breda.nationaleouderendag.nl/ aanmelden”, zegt Van der Made.

Missie Nationale Ouderendag

Avans wil met initiatief van de Stichting Nationale Ouderendag een springplank zijn voor de de verbinding tussen jong en oud. Zij faciliteert het vervullen van wensen van ouderen en stimuleert de interactie tussen jong en oud. Op deze manier draagt de stichting bij aan het verminderen van eenzaamheid en het bevorderen van meer participatie van ouderen.

Contact

De website voor het indienen van wensen en het aanmelden van vervoer: http://breda.nationaleouderendag.nl/ of mail naar [email protected].