Ruim 200 studenten die dit jaar afstuderen aan de kunstacademie AKV|St.Joost in Breda en Den Bosch presenteren van zaterdag 4 juli tot en met woensdag 8 juli hun afstudeerwerk. De eindexamenexposities zijn voor iedereen vrij te bezoeken.

In Breda kan het publiek 5 dagen lang werk bezichtigen van de afstudeerrichtingen Beeldende Kunst, Illustratie, Animatie, Film, Fotografie, Grafisch Ontwerp en Ruimtelijk Ontwerp. Daarnaast kan het publiek een kijkje nemen in de verbouwde kapel van het voormalig seminarie waarin de academie gevestigd is.

In Den Bosch presenteren de afstudeerders van Beeldende Kunst, Grafisch Ontwerp en Illustratie hun werk.

De exposities zijn gratis toegankelijk. Locaties: Beukenlaan 1 in Breda en Onderwijsboulevard 256 in Den Bosch. Tijden: zaterdag 4 juli tot en met woensdag 8 juli 2015 van 11.00 - 18.00 uur, met een avondopenstelling op dinsdag 7 juli tot 21.00 uur.

Prijswinnaars

Lucasprijs

Op donderdag 2 juli in Den Bosch ontvangt de meest veelbelovende Bossche student van dit eindexamen de Lucasprijs uit handen van Huib van Olden, wethouder van cultuur in Den Bosch. De Lucasprijs is een bedrag van 2.500 euro dat jaarlijks door de gemeente 's-Hertogenbosch beschikbaar wordt gesteld.

JBZ-Award

Het Jeroen Bosch Ziekenhuis reikt op 2 juli voor de vierde keer de JBZ-Award uit, een aanmoedigingsprijs voor aankomend beeldend talent. Een selectie net-afgestudeerde kunstenaars krijgt de gelegenheid hun werk tentoon te stellen op de boulevard van het ziekenhuis. Eén van hen ontvangt daarnaast 2.500 euro om te besteden aan de uitvoering van nieuw werk.

St.Joostpenning

Op vrijdag 3 juli reikt wethouder van cultuur Selçuk Akinci in Breda de St.Joostpenning uit aan de beste Bredase AKV|St.Joost-afstudeerder. De St.Joostpenning is een prijs die wordt uitgereikt door de gemeente Breda. Naast de geldprijs van 2.500 euro ontvangt de winnaar de bronzen St.Joostpenning.

AKV|St.Joost

In haar 200-jarig bestaan is AKV|St.Joost uitgegroeid tot een begrip in het kunstonderwijs. De academie geeft onderwijs aan zo’n 1200 aankomende kunstenaars en vormgevers in Breda en Den Bosch. De kunstacademie maakt deel uit van Avans Hogeschool.