Maxime Verhagen bezoekt woensdag 10 juni Avans Hogeschool in Tilburg. De voorzitter van de vereniging van bouw- en infrabedrijven Bouwend Nederland gaat in een College Tour-setting in gesprek met studenten van de Academie voor Bouw en Infra over de toekomst van de bouwsector.

Avans organiseert samen met de brancheorganisatie een vol programma met als thema ‘de ingenieur van de toekomst’. “Bouwen, dat is veel meer dan stenen stapelen en het werk wordt de komende jaren alleen maar interessanter voor veel meer jongeren”, stelt Verhagen. “Tot 2040 zijn er in Noord-Brabant meer dan 100.000 extra woningen nodig. Dat zijn ruim 200.000 mensen, ofwel een stad ter grootte van Tilburg of Eindhoven. Voor infra is 50 miljard nodig, tot 2040. Er is dus een grote bouwopgave in de Provincie Noord-Brabant voor de komende tientallen jaren.”

Grote opgaves

Rene Tönissen, directeur van de Academie voor Bouw en Infra: “De bouwwereld heeft de afgelopen jaren op zijn grondvesten geschud. Maar het toekomstperspectief is weer gunstig. En om de grote opgaves waar de bouwsector voor staat het hoofd te bieden is het belang van een forse instroom van hbo-studenten op de markt evident. Studenten die over hun eigen vakgebied heen kijken. Multidisciplinair samenwerken met studenten van andere richtingen vormt daarin een belangrijke factor. Het zorgt voor nieuwe professionals met meer dan alleen technische competenties en dat is waar de bouwsector naar verlangt.”

Toekomstbeeld 2025

Naast Maxime Verhagen maakt Bert van der Els tijdens de bijeenkomst als gastspreker zijn opwachting. De topman van bouwconcern Heijmans schetst in zijn verhaal het toekomstbeeld van zijn bedrijf in 2025. Hij geeft onder andere antwoord op de vragen wat voor bedrijf Heijmans dan is en aan wat voor medewerkers dan behoefte is.

Maxime Verhagen toert in het kader van het 10-jarig bestaan van Bouwend Nederland door heel het land. De vereniging voor bouw- en infrabedrijven doet met de zogenaamde Bouwbus in de week voorafgaand aan de Dag van de Bouw op zaterdag 13 juni diverse onderwijsinstellingen en bouwlocaties aan in verschillende provincies.

Samenwerking

In Tilburg onthullen Avans Hogeschool, Bouwend Nederland en Bouwtalent een bouwbord naast de locatie van Avans aan de Professor Cobbenhagelaan. De 3 partners, die inmiddels ook 10 jaar samenwerken, onderstrepen hiermee dat ze samen bouwen aan de ingenieur van de toekomst.

Programma Bouwbus Avans Hogeschool:

9:00  Verzamelen gasten bij Avans Hogeschool Tilburg
 9:30  Ontvangst en kort welkomstwoord Diederik Zijderveld, lid van het College van Bestuur Avans
 10:00  Bouw in 2025 door Bert van der Els, ceo Heijmans
 10:30 - 11:25  Collegetour met Maxime Verhagen en uitreiking Aannemersvakdiploma KOB
 11:30 - 12:00  Onthulling bouwbord door partners Avans, Bouwend Nederland en Bouwtalent