Famous Deaths, de installatie waarin je de laatste momenten van beroemdheden ruikt, maakt internationaal naam. De installatie haalde de internationale media, is momenteel in Duitsland te zien en is nu genomineerd voor de Art and Olfaction Award. Famous Deaths is een project van docenten en studenten van de opleiding Communication & Multimedia Design van Avans Hogeschool.
De genomineerden voor de Art and Olfaction Award zijn donderdag 26 maart bij kunstgeurbeurs Esxence in Milaan bekend gemaakt. De prijsuitreiking vindt op 17 april plaats bij het Goethe instituut in Los Angeles. Famous Deaths is genomineerd in de categorie ‘Sadakichi Award for Experimental Scent’. Deze prijs eert artistieke en experimentele toepassingen van geur buiten de parfumindustrie.
Famous Deaths is tot 2 augustus te ervaren in de tentoonstelling ‘Es liegt was in der Luft! Duft in der Kunst’ (There is something in the air! Scent in art) in Museum Villa Rot in Burgrieden-Rot, Duitsland. Deze tentoonstelling presenteert installaties van internationaal gerenommeerde kunstenaars die geur en het reukzintuig gebruiken in hun kunst. Kunstenaar zijn onder meer: Peter De Cupere (B), yse Erkmen (TUR), Helga Griffiths (D), Job Koelewijn (NL), Gayil Nalls (USA), Ernesto Neto (BRA), Klara Ravat (SP), Christine Söffing (D), Maki Ueda (JPN), Clara Ursitti (CAN), Luca Vitone (I)
Zo ruikt de dood van JFK
Geurprinter
Het ontwerpteam van Famous Deaths ontwikkelde een zogenaamde ‘geurprinter’ waarmee geuren gecontroleerd verspreid kunnen worden. De distributie en vooral de afzuiging van de vervuilde lucht wordt gereguleerd met een computerprogramma. Dit programma stuurt metalen blikken met gearomatiseerde lucht aan, kleine buizen met geur en frisse lucht en een luchtcompressor. Dankzij deze technologie is het mogelijk om de geuren perfect te doseren, in te plannen en af te zuigen. Zo hebben ze een gecontroleerde ervaring ontworpen.
Sense of smell
Famous Deaths is ontwikkeld in het kader van het onderzoeks- en ontwerpproject Sense of Smell. Het is een co-creatieproject waarbij docenten en studenten samenwerkten binnen het onderzoeksthema geur. "Geur is een heel sterk communicatiemiddel. Je eerste impuls is handelen, pas later komt het nadenken. Dat is dus heel anders dan hoe bijvoorbeeld je ogen werken", legt docent Frederik Duerinck uit. "Maar toch speelt het in de communicatie altijd een onbelangrijke rol. Wij zijn samen met studenten concepten gaan ontwerpen om te communiceren door middel van geur."