India, Mexico, Zuid-Afrika, Thailand, de Verenigde Arabische Emiraten, Brazilië, de Verenigde Staten en Korea. Zomaar een greep uit het deelnemersbestand van de nieuwe gratis online-cursus die het Centre of Expertise Biobased Economy (CoEBBE) in Breda sinds begin deze maand aanbiedt. De deelnemers komen uit 18 verschillende landen wereldwijd. Daarmee is de Massive Online Open Course (MOOC) nu al een succes.

De MOOC is een initiatief van het CoEBBE, het onderzoekscentrum van Avans Hogeschool en de HZ University of Applied Sciences. Vorige week maandag startte de inschrijving. De teller staat inmiddels op ruim 700 deelnemers. Naast Nederland is ook de rest van Europa goed vertegenwoordigd met landen als Spanje, België, Duitsland, Portugal en het verenigd Koninkrijk.

Gratis online cursus over de biobased economy

Een economie die draait op biomassa als grondstof. Dat is volgens velen de toekomst. Hoe die toekomst te bewerkstelligen is, kan iedereen vanaf februari gratis leren in de online cursus van het CoEBBE.

Het is de eerste Massive Open Online Course (MOOC) op hbo-niveau in Nederland. Gedurende 8 weken komen verschillende onderdelen van de biobased economy aan bod. De reeks besteedt onder andere aandacht aan bio-raffinage, voedingsstoffen, biopolymeren, bio-energie, de relatie met mondiale (milieu)problemen, verschillende sociaal-economische factoren die de overgang beïnvloeden en maatschappelijk verantwoord ondernemen.

De MOOC Biobased Economy Introduction is voor iedereen toegankelijk en met name interessant voor hbo-studenten, docenten en professionals uit het bedrijfsleven. De cursus is Engelstalig, maar wel Nederlands ondertiteld.

Praktijkvoorbeelden

De cursus bestaat uit online colleges door docenten en lectoren, oefeningen, presentaties door interessante gastsprekers en discussies. Een serie praktijkfilms belicht de biobased activiteiten van bedrijven uit de regio Brabant, Zeeland en Zuid-Holland.