Docenten en studenten van Avans Hogeschool presenteren bij het congres Sense of Smell de meest intense herbeleving van de geschiedenis: Famous Deaths.

Famous Deaths recreëert met geur de laatste minuten in het leven van beroemdheden. Het congres vindt plaats op 2 december in het MOTI in Breda.

Famous Deaths is een installatie waar je per persoon in stapt. Je ruikt en hoort het laatste fatale moment op een zo nauwgezet mogelijke manier. Door de visuele ervaring weg te nemen beleef je dit moment op een intensere manier. De sterfmomenten van 4 beroemdheden zijn te beruiken: JFK, Kaddafi, Lady Di en Whitney Houston.

Hoe hebben de laatste momenten van John F. Kennedy geroken? In de installatie die studenten en docenten samen hebben bedacht en gebouwd ruik je de herfstwind, het gras, het leer van de stoelen, het parfum van Jackie, een uitlaatwalm vermengd met de misschien ietwat muffe geur van de limousine en uiteindelijke de penetrante, metalige geur van bloed, van hersenen, van kruitdampen.

Famous Deaths in de media

Zowel in kranten, online als op de radio is er al veel te lezen en horen geweest over Famous Deaths. Onder andere de Volkskrant, BN De Stem, Radio 1 EenVandaag en International Business Times besteedden er aandacht aan.

Congres

Bij het congres Sense of Smell worden er presentaties gegeven over geur door: kunstenaars James Auger en Peter De Cupere, kunsthistorica Caro Verbeek, experimenteel waarnemings-psycholoog prof. dr. Ep Köster en Bernardo Juan Fleming, hoofd van the Olfactive Design Studio (ODS) bij International Flavors and Fragrances (IFF). Het congres is georganiseerd door docenten van de opleiding Communication & Multimedia Design. In de ochtend wordt er een co-creatie sessie georganiseerd waarbij samen met studenten, en externe deskundigen in korte tijd innovatieve concepten worden opgezet.

Tickets en info

Het congres is voor iedereen toegankelijk. Reserveren is noodzakelijk, er is beperkt plek. De expositie en de presentaties in de middag kosten €15. Ze zijn gratis toegankelijk voor studenten. De kosten voor het bijwonen van de hele dag bedragen €70 (inclusief lunch en het boek Sense of Smell). Tickets zijn te bestellen via [email protected]

Meer info over het programma via www.famousdeaths.nl.

Twitter: #SenseOfSmell