Avansstudenten als deskundigen in het journalistieke onderzoeksprogramma Argos van de VPRO. Het overkwam Job Böcker en Walter Rhebergen. Zij controleerden vorige week op verzoek van de Radio 1 journalisten berekeningen van TNO en waterbedrijf Waternet. Onder supervisie van een docent kwamen beiden tot een bijzondere ontdekking.

Foto: Flickr

Het tweetal maakt onderdeel uit van het Avans Solar Mariteam. Die club Avansstudenten is volop bezig de Avans Solar boot op tijd af te krijgen voor de Dong Energy Solar Challenge. De zogenaamde Elfstedentocht van vaartuigen op zonne-energie die eind deze maand start. De expertise die Solar Mariteam inmiddels bezit is schijnbaar ook de media niet ontgaan.

In de aflevering van Argos onderzoeken de verslaggevers waarom een groene ondernemer het alsmaar niet voor elkaar krijgt een vergunning te krijgen voor een rondvaartboot die vaart op zonne-energie. Volgens de gemeente Amsterdam voldoet het bedrijf niet aan de gestelde eisen die zijn opgesteld door Waternet en TNO. De studenten van Avans weerleggen de kritiek en tonen aan dat de cijfers niet kloppen (vanaf minuut 27).