Anaïs López, oud-student van de AKV|St.Joost, is genomineerd voor de Dutch Doc Award 2014. López volgde van 2008-2010 de Master of Photography van AKV|St.Joost. De Dutch Doc Award wordt jaarlijks uitgereikt voor het beste project voor documentairefotografie. De winnaar ontvangt een prijsbedrag van Euro 20.000.

Only in Burundi

Het project 'Only in Burundi' is een samenwerking tussen Anaïs López en Eva Smallegange (schrijver). Samen reisden ze naar Burundi in Centraal Afrika en leerden ze dit land, de inwoners en hun cultuur, kennen. Door middel van fotografie en schrijven tonen zij het hedendaagse Burundische leven in verschillende lagen van de samenleving. Het was een lang proces om al hun kleurrijke beelden en verhalen samen te binden maar de resultaten zijn verbluffend. Ze slaagden erin een boek te maken met een positieve kijk, met persoonlijke verhalen van hun gids Koky. Hij vertelt over zijn jeugd en introduceert tien van zijn vrienden uit verschillende lagen van de samenleving, zoals: de maniok molenaar van wie hij zijn meel koopt, de prinses die ooit verloofd was met zijn broer, de president en zijn neef de koeienherder. Zij delen hun visie op wat je nodig hebt om te overleven in dit intrigerende land, vijf jaar na het einde van de burgeroorlog die jarenlang woedde: Om dingen gedaan te krijgen heb je de juiste connecties nodig.

www.anaislopez.nl

AKV|St.Joost was overigens op de long list ook goed vertegenwoordigd: hierop stonden docenten en oud-studenten:

Juul Hondius, Sjaan Klijnee, Peter de Krom, Anouk Kruithof, Anais Lopez, Daan Paans, Elian Somers en Martine Stig